Sex av tio vill göra gott med skatteåterbäringen

Sex av tio vill göra gott med skatteåterbäringen

En majoritet av svenskarna vill dela med sig av sin skatteåterbäring till bistånds- och hjälpverksamhet. Mest givmilda är yngre och invånare i norra delarna av landet. Det visar en TNS Sifo-undersökning som genomförts på uppdrag av We Effect (fd Kooperation Utan Gränser).

– Det är glädjande att så många vill bidra till en bättre värld med sin skatteåterbäring. Förra året fick vi svenskar tillbaka över 30 miljarder på skatten, det är ungefär lika mycket som hela Sveriges biståndsbudget. Om vi gav en procent av skatteåterbäringen skulle det ge över 300 miljoner kronor till att minska fattigdomen, säger Anneli Rogeman, vd för We Effect.

Resultat från undersökningen:
- Sex av tio kan tänka sig att skänka en del av skatteåterbäringen till bistånds- och hjälpverksamhet.
- Merparten kan tänka sig att skänka fem procent eller mer av skatteåterbäringen. En procent kan tänka sig att skänka hela skatteåterbäringen.
- I norra Sverige är man väsentligt mer positiv till att skänka pengar från skatteåterbäringen än i södra delarna av landet.
- Yngre personer är mest positiva till möjligheten, i åldergruppen 15-29 svarar sju av tio att de kan tänka sig att skänka en skatteåterbäring. Minst positiva är pensionärerna.
- Kvinnor är något mer givmilda med sin skatteåterbäring än män.
- Miljöpartister är mest positiva till att skänka pengar från skatteåterbäringen. De största skeptikerna finns bland de som röstar på SD.

– Tidigare undersökningar visar att skatteåterbäringen oftast går till en resa, sparande eller investering i boende. Men jag hoppas att det ena inte behöver utesluta det andra, och att många nu går från tanke till handling. Till nästa år kanske Skatteverket vill inkludera möjligheten att ge en gåva redan på deklarationen, säger Anneli Rogeman.

Om undersökningen: TNS Sifo-undersökningen bifogas som en PDF. Mätningen är baserad på telefonintervjuer med 1 000 svenskar 6-8 maj 2013.

Läs mer: ”Skatteåterbäringen går till semester och sparande” newsroom.nordea.com/sv/2012/05/31/skatteaterbaringen-gar-till-semester-och-sparande-2/

För ytterligare information och kommentarer – vänligen kontakta:
Marcus Lundstedt, pressekreterare We Effect
Telefon 070 107 43 17, Epost: marcus.lundstedt@weeffect.se

Anneli Rogeman, vd We Effect Telefon 08 120 371 01

We Effect (före detta Kooperation Utan Gränser) är en biståndsorganisation som sedan 1958 tänker och agerar långsiktigt – för att förändringar ska bestå. Hjälp till självhjälp är ledstjärnan i vårt biståndsarbete i 25 länder i fyra världsdelar. Våra fokusområden är landsbygdsutveckling, bostäder, jämställdhet och tillgång till mark. Bakom organisationen står ett sextiotal svenska företag och organisationer med rötter i den svenska kooperationen. www.weeffect.se.