Svea-kunder mer givmilda med kortet

Svea-kunder mer givmilda med kortet

Svenskarna skänker allt mer pengar genom att runda upp till närmast krona på kortet. Medlemmarna i Konsumentföreningen Svea är inget undantag. Tillsammans har de skänkt närmare åtta miljoner kronor genom att runda upp sina köp. Det visar en undersökning av biståndsorganisationen We Effect.

Några ören i taget bidrog medlemmarna bara under 2012 med hela 906 129 kronor genom ”Bistånd på Köpet”, det är en ökning med 45 000 kronor från året före. 6,2 procent av medlemmarna i föreningen rundar nu upp sina köp.

- Det är jätteroligt att så många Svea-kunder vill runda upp sina köp. Med mindre kontanter i plånboken spelar öresupprundning en allt viktigare roll för att hjälpa till att minska fattigdomen. Vi hoppas och tror att denna typ av mikrogåvor kommer att öka ännu mer framöver, säger Katarina Andersson, insamlingschef på We Effect.

En genomgång av den samlade statistiken sedan starten 2001 visar att allt mer pengar skänks genom öresavrundningen i Sverige. Bara under 2012 skänktes ören till ett sammanlagt värde av 5,4 miljoner kronor hos Coop. Det är en ökning med 300 000 kronor från året före och den högsta noteringen någonsin. Sedan startåret 2001 har medlemmarna skänkt ören för 44,5 miljoner kronor till bistånd.

- Vi är glada för att så många väljer att ansluta sitt kort till Bistånd på Köpet. När tiotusentals personer skänker några kronor var kan det göra väldigt stor skillnad, man kan tala om en Vi-effekt, säger Annica Rutgersson, vd för Konsumentföreningen Svea.

Om undersökningen och Bistånd På Köpet:
- För att göra öresavrundning behöver kunden ansluta sitt Coop MedMera-kort till Visa eller ett konto, samt betala med kortet. Genom att ansluta sig till Bistånd På Köpet avrundas slutsumman varje gång man handlar automatiskt uppåt till närmsta krona. - Bistånd på Köpet infördes hos Coop 2001, hittills har de anslutna medlemmarna skänkt 44,5 miljoner kronor. Pengarna delas mellan We Effect och Vi-skogen. - Stödet gör att människor själva kan ta sig ur fattigdom. För 100 kronor kan tio småbönder i Rwanda få ökade kunskap i företagande. Det ger större inkomster, mer mat på bordet och pengar över till barnens utbildning.

Läs mer på: https://www.coop.se/MedMera-kortet/Skaffa-MedMera-kort/Bistand-Pa-Kopet/

För ytterligare information och kommentarer – vänligen kontakta:
Katarina Andersson Insamlingschef We Effect Telefon: 08 120 371 21, E-post: katarina.andersson@weeffect.se

Marcus Lundstedt, pressekreterare We Effect Telefon: 070 107 43 17, E-post: marcus.lundstedt@weeffect.se

Topplista - Här skänker flest sina ören (andel anslutna till Bistånd på köpet / donerad summa sedan 2001):

1. Coop Norrbotten, 9,54 % / 1 634 878 kr

2. Konsumentföreningen Stockholm, 8,50 % / 12 503 769 kr

3. Coop medlem Norrort: 6,71 % / 1 098 359kr (Medlemmar i Norra Stockholm)

4. Coop Nord: 6,70 % / 4 129 873 kr (Medlemmar i Västerbottens, Västernorrlands, Jämtlands län)

5. Ktf Svea: 6,23% / 7 871 727 kr (Medlemmar i Jämtlands län (Sveg), Dalarnas län, Gävleborgs län, Örebros län, Västmanlands län, Uppsala, Södermanlands län, Östergötlands län)

6. Konsum Värmland: 5,69 % / 2 118 134 kr

7. Konsum Gävleborg: 5, 47 % / 1 303 933 kr (Gävleborgs län samt delar av Uppsala län)

8. Coop Medlem Väst: 4,95 % / 3 097 376 kr (Kommuner i Västra Götalands regionen)

9. KF Göta: 4,83 % / 2 205 686 kr (Kronoberg, Jönköpings län, Kalmar län)

10. Ktf Bohuslän-Älvsborg: 4,64 % / 1 080 641 kr (Kommuner i Bohuslän, Dalsland och Västergötland)

11. KBK - Kristianstad Blekinge: 4,27 % / 1 059 070 kr (Nordöstra och mellersta Skåne samt i Blekinge län)

12. Solidar: 4, 03 % /2 687 466 kr (Skåne och södra Halland)

We Effect (före detta Kooperation Utan Gränser) är en biståndsorganisation som sedan 1958 tänker och agerar långsiktigt – för att förändringar ska bestå. Hjälp till självhjälp är ledstjärnan i vårt biståndsarbete i 25 länder i fyra världsdelar. Våra fokusområden är landsbygdsutveckling, bostäder, jämställdhet och tillgång till mark. Bakom organisationen står ett sextiotal svenska företag och organisationer med rötter i den svenska kooperationen. www.weeffect.se.