Svensk delegation till Guatemala  för att belysa människorättsbrott

Svensk delegation till Guatemala för att belysa människorättsbrott

Människorättsförsvarare i Guatemala hotas, förföljs och utsätts systematiskt för våld. Situationen är alarmerande. På söndag reser en svensk delegation med representanter från näringsliv, kyrka, riksdag och biståndsorganisationer till landet för att visa sitt stöd för civilsamhället i Guatemala.

Under förra året rapporterades över 800 attacker mot personer som arbetar med mänskliga rättigheter i Guatemala, vilket är en 40-procentig ökning från 2013. Mycket sällan får dessa attacker någon rättslig påföljd. Valkampanjen inför höstens presidentval, som inleds veckan efter delegationens besök 19-25 april, kommer högst sannolikt att försvåra situationen ytterligare.

– Situationen i Guatemala är mycket allvarlig och har förvärrats snabbt senaste tiden. Människor hotas, förföljs och mördas systematiskt för att de kämpar för sina mänskliga rättigheter och påtalar orättvisor. Vi reser nu till landet för att visa att människorättskämparna har vårt stöd. Att arbeta för en bättre värld ska belönas – inte bestraffas, säger Anneli Rogeman, vd för We Effect.

I delegationen ingår: riksdagsledamöterna Katarina Köhler (S) och Margareta Cederfelt (M), som båda sitter i utrikesutskottet, Tommy Ohlström, vd KF och styrelseordförande We Effect, Anneli Rogeman, vd We Effect, Bo Forsberg, generalsekreterare Diakonia samt Tuulikki Koivunen Bylund, biskop emerita i Svenska kyrkan.

– Vi ser det här som en viktig markering, inte bara mot det våld och hot som riktas mot människorättsförsvarare och som är ett hot mot demokratin, utan även för att den guatemalanska regeringen ska ta sitt ansvar i frågan, säger Bo Forsberg, generalsekreterare Diakonia.

Sverige utgör en av de större bilaterala biståndsgivarna i landet och har samarbetat med Guatemala sedan 1970-talet. Tillsammans stödjer Diakonia, Svenska kyrkan och We Effect drygt 40 organisationer som arbetar för demokrati och rättvisa, och mot fattigdom. Flera av dessa organisationer, i synnerhet de som representerar urfolk, utsätts i dag för hot och förföljelse från regeringen och företag i landet.

– Respekt för mänskliga rättigheterna och människorättsförsvarares säkerhetssituation i Guatemala är av stor vikt även för oss i Sverige. Detta vill vi som representanter för civilsamhälle, kyrka, riksdagen, och näringsliv kommunicera till människor och makthavare i Guatemala, säger Tuulikki Koivunen Bylund, biskop emerita i Svenska kyrkan.

Guatemala är Centralamerikas största ekonomi och klassas i dag som ett medelinkomstland. Samtidigt är hälften av alla barn under fem år kroniskt undernärda och mordstatistiken bland den högsta i världen. Mat- och näringsbristen i landet står i direkt relation till bristen på inflytande och tillgången till naturresurser och mark för småskaliga bönder, främst från urfolken. Detta märks även i de extrema inkomstklyftorna som är bland de största i världen.

Under det veckolånga besöket som pågår 19-25 april kommer delegationen resa runt i stora delar av landet och träffa företrädare för både organisationer och regeringen. De kommer även att träffa representanter för svenska UD i landet och uppmana Sveriges regering att sätta press på Guatemalas regering att leva upp till sina åtaganden om de mänskliga rättigheterna.

Pressbilder bifogas. Läs mer om Guatemala här: http://www.regeringen.se/sb/d/2580/a/13961

För ytterligare information – vänligen kontakta:
Marcus Lundstedt, pressansvarig We Effect
Tel: 070-107 43 17. Mejl: marcus.lundstedt@weeffect.se

Esther Flores Sedman, pressekreterare Diakonia
Tel: 0765-011 747. Mejl: esther.floressedman@diakonia.se

Stefan Håkansson, pressekreterare Svenska kyrkan
Tel: 0768-00 01 02. Mejl: stefan.hakansson@svenskakyrkan.se

We Effect är en biståndsorganisation som sedan 1958 tänker och agerar långsiktigt – för att förändringar ska bestå. Hjälp till självhjälp är ledstjärnan i vårt biståndsarbete i 24 länder i fyra världsdelar. Våra fokusområden är landsbygdsutveckling, bostäder, jämställdhet och tillgång till mark. Bakom organisationen står ett sextiotal svenska företag och organisationer med rötter i den svenska kooperationen. www.weeffect.se.