Vilda smaker från Piteå, ger fattiga bönder mat på bordet

Denna vecka lanseras ett samarbete där norrländska specialiteter genererar hjälp till fattiga jordbrukarfamiljer i u-länderna. Piteåföretaget Vilda smaker i norr AB introducerar sina färdigrätter hos Coop och ger för varje såld förpackning ett bidrag till biståndsorganisationen Kooperation Utan Gränser.

Det är två serier av färdigrätter som nu börjar säljas på i Coop-butiker över hela landet. Vilda smaker utgår från norrländska specialiteter som röding och ren. Sunda smaker är rätter som tagits fram speciellt med tanke på hälsa och välmående.

För varje förpackning går 10 öre till Kooperation Utan Gränser. Vilda smaker i norr räknar med att kunna sälja mellan 3 000 och 4 000 förpackningar i veckan.

–   Även om det inte blir några jättesummor så är det pengar som betyder mycket i fattiga bondefamiljer. Vi tycker det känns viktigt att hjälpa till, säger Hans-Ola Hjelm, vd på Vilda smaker i norr AB.

–  Samarbetet visar hur man kan förena lokal produktion med globalt ansvar, säger Anna-Maria Broman Ek, insamlingschef på Kooperation Utan Gränser.

Idén att utveckla färdigrätter med norrländsk touch kommer från Erik Brännström, alias ”Vilda kocken”, som nu är en av ägarna bakom Vilda smaker. Erik Brännström har sedan tidigare etablerat samarbete med Kooperation Utan Gränser, som är den biståndsorganisation i Sverige med den tydligaste inriktningen på jordbruk och livsmedel.

Kooperation Utan Gränser arbetar med biståndsprojekt i ett tjugotal länder, främst i Afrika och Centralamerika. Man arbetar utifrån konceptet ”hjälp till självhjälp”. Genom utbildning och rådgivning får fattiga bondefamiljer ökade skördar och mer mat på bordet.

Läs mer på www.utangranser.se och www.vildasmaker.com

För ytterligare information:

Anna-Maria Broman Ek, 070-723 53 67, anna-maria.broman@utangranser.se