En ny maskinlinje för bättre produktion

En ny maskinlinje för bättre produktion

Weland AB har investerat i en ny produktionslinje med stans- och panelbockningsmaskin. Det är den enda i sitt slag och Sveriges modernaste maskinlinje i sin klass. I maskinlinjen kan detaljer i ett och samma flöde stansas, klippas, formas, bockas och slutligen staplas på pall. Helt automatiskt. Jämfört med traditionell tillverkning ger flödet högre kapacitet, samtidigt som det är kostnadseffektivt och tidsbesparande.

Högre kapacitet

Maskinlinjen bearbetar coils (plåtrullar), vilket minimerar spill eftersom att klipplängden på plåten kan optimeras. Linjen lämpar sig för serietillverkning och idag tillverkas detaljer som butiksinredning, hyllsystem, verktygsväggar och brickplåtar i maskinen. Ju större och otympligare detalj, desto större anledning att serietillverka i Welands nya maskinlinje.

- Med den nya maskinlinjen har vi ökat kapaciteten och styrkan i vår redan kraftfulla maskinpark. Maskinlinjen ger möjligheten till ännu mer flexibel och kostnadseffektiv produktion, där avancerade plåtdetaljer kan tillverkas och staplas på pall helt automatiskt, säger Lars Kennethsson, försäljningschef på Weland AB.

Konstruktion

Vi hanterar de flesta CAD-formaten och kan snabbt komma igång med produktionen från färdigt underlag. Om CAD-underlag saknas eller om det skulle behövas hjälp med ritningar, så har vi en konstruktionsavdelning som gärna hjälper till.