Weland kör mot en grönare framtid

Weland kör mot en grönare framtid

Tyst rullade tre nya företagsbilar in på Welands parkering i förra veckan, dock långt ifrån obemärkta. Weland har, som i ett led i sitt miljöarbete, köpt in tre elbilar av märket Renault Kangoo Maxi Z.E. Tre laddningsstationer har installerats vid fabriken i Smålandsstenar och tanken är att elbilarna främst ska användas inom närområdet, för kortare transporter.

”Vi är väldigt stolta över elbilarna och har av den anledningen valt att stripa dem på ett elbiltypiskt sätt”, säger Mattias Andersson, marknadsansvarig på Weland.

Mattias berättar vidare att vid körning under 30km/h ger elbilarna ifrån sig ett svagt surrande ljud, vilket ger en varning för fotgängare och cyklister. Renault Kangoo Maxi Z.E. har en beräknad räckvidd på ca. 270 km vid en genomsnittlig hastighet på 50 km/h och med ett lastutrymme på upp till 4,3m³ rymmer den gott och väl Welands behov.

Med en stor kundkrets, samt många samarbetspartners i regionen, är elbilarna ett välkommet tillskott för Weland.