Spiraltrappan JOS - lägre vikt ger lägre miljöpåverkan

Spiraltrappan JOS - lägre vikt ger lägre miljöpåverkan

30% lägre vikt och totalt 46% lägre klimatpåverkan i jämförelse med en traditionell ståltrappa. På Nordbygg 2024 presenterade Weland AB sin nya spiraltrappa JOS. En trappa som med sin konstruktion möjliggör en högre andel återvunnet stål och som har utvecklats med hållbarhet i fokus.

Det är konstruktionen på den nya spiraltrappan som gör att den väger betydligt mindre än den traditionella. Genom att minska mängden material minskas resursanvändningen men också de totala utsläppen som är kopplade till produktionen.

”Det är just den låga vikten som bidrar mest till att vi har lyckats minska trappans avtryck på miljön så mycket. Att hushålla med material är essensen av hållbarhet. En lägre vikt för dessutom med sig andra fördelar, som enklare hantering i produktionen, kostnadsfördelar vid transporter och ett smidigare montage”, säger Mattias Andersson som är marknads- och hållbarhetsansvarig på Weland AB.

Bakom idé, konstruktion och utveckling står Jan-Olof Svensson, vars initialer har fått ge namn till trappan. ”Uppdraget för oss på produktutvecklingen var att ta fram en trappa som dels stack ut från det traditionella och dels hade en så låg påverkan på miljön som möjligt”, säger Jan-Olof som har arbetat med produktutveckling på Weland under flera decennier innan han nyligen gick i pension.

Långt under Boverkets generiska värde
I Boverkets klimatdatabas finns information, riktlinjer och generiska värden för olika produkter och byggmaterial. Syftet är att göra det enklare för bland annat bygg- och fastighetsbranschen att göra hållbara val.

När det gäller Spiraltrappa JOS ligger den långt under det generiska värde som Boverket har satt på denna typ av produkt. Även Welands traditionella trappor av galvaniserat stål ligger en bra bit under. Men på Weland vill man mer. ”Vårt hållbarhetsarbete är en pågående process, och som tillverkande företag vet vi att det alltid finns utrymme för att bli ännu bättre. Vi fortsätter att utmana oss själva, oavsett om vi vidareutvecklar de befintliga produkterna eller utvecklar nya”, säger Mattias Andersson.

Trappans hela livscykel i ett dokument
Den nya spiraltrappans miljöavtryck har analyserats av tredjepart vilket har mynnat ut i en EPD (Environmental Product Declaration). Genom den får företag och konsumenter en objektiv bedömning av olika produkters miljöpåverkan och kan genom det göra väl genomtänkta beslut utifrån ett hållbarhetsperspektiv.

”I EPD:n visas trappans totala miljöpåverkan under hela sin livscykel och vi är stolta över att vi har lyckats uppnå det som vi strävade efter när vi utvecklade den. Ett betydligt lägre miljöavtryck i jämförelse med en traditionell ståltrappa. Exakt det som var målet”, säger Mattias Andersson.

PRODUKTINFORMATION
Spiraltrappa JOS är en spiraltrappa bestående av fyra huvudkomponenter för inom- och utomhusmiljöer. Räckesfyllning och steg av zinkmagnesiumbelagd plåt. Handledare av rostfritt stål. Plan av håldurk från varmvalsad och förzinkad plåt samt centrumrör bestående av varmvalsat och förzinkat stål.