Unik maskin till Weland

Unik maskin till Weland

I år kommer en unik, helautomatiserad stans- och panelbockningsmaskin levereras till Weland. Företaget kommer med den nya maskinen kunna förbättra många befintliga produkter och även automatisera tillverkningen.

Weland vill med den nya maskinen från Prima Power stärka sin position som ledande leverantör av plåtkomponenter. Denna maskin är perfekt för att tillverka bland annat skåp, lådor, elskåp, luckor och butiksinredning. Maskinen är en av de absolut snabbaste, mest energisnåla och mest flexibla anläggningarna som går att hitta i det här segmentet.

Förbättra produkter

Med stans- och panelbockningsmaskinen kommer Weland kunna förbättra många befintliga produkter och samtidigt automatisera tillverkningen.

- För att vara bäst i branschen så måste man vara effektivast och mest flexibel. Den här maskinen ger oss goda möjligheter till att vara både och, säger Björn Henrikson, produktionschef på Weland.

Unik anläggning

Maskinen är skrymmande då den mäter ca 80 x 22 meter. Det är den enda maskinen av denna storlek och omfattning i Sverige.

- Stans- och panelbockningsmaskinen kommer att ge Weland en rejäl kapacitetsökning och möjligheten att växa med både nya och befintliga kunder, säger Björn Henrikson.

Flera delar

Maskinen består av flera delar. Den består av ett stort FMS-system som har 100 olika materialplatser och totalt ryms 300 ton råmaterial och färdiga komponenter. Maskinen tar hand om råmaterialet och bearbetar det ända till den färdiga produkten.