Vinnartrappan har blivit verklighet

Vinnartrappan har blivit verklighet

Weland Next Step – Welands designtävling för design- och arkitektstudenter avgjordes i höstas. Första priset var att få sin design utvecklad till en fullskalig prototyp. Det vinnande bidraget, Artär, har nu tillverkats i Welands fabrik i Smålandsstenar.

Vinnaren, August Håkansson Orsvall, imponerade på juryn med en spiraltrappa som presenterades som en utsiktsplats. Genom konsekvent användning av en standardprofil utforskade bidraget materialets möjligheter, från en genomskinlig mittsektion till en inbjudande avslutning av handledaren.

"Att rita trappan var ingen enkel uppgift; man ställs hela tiden inför kompromisser mellan teknik, funktion och uttryck. Jag brottades framför allt med utmaningen att uppnå en skulptural och intressant enkelhet", säger August Håkansson Orsvall, alumn från Konstfack.

"Vi har tillverkat trappor i över 60 år, men denna trappa liknar inget vi tidigare gjort. Tillsammans med vår produktionspersonal har vi arbetat hårt med att förverkliga Augusts vision," säger Daniel Vågenäs, konstruktionschef på Weland.

Den färdiga spiraltrappan kommer att ställas ut på byggbranschens stora mässa, Nordbygg, på Stockholmsmässan. Trappan kommer endast att vara utställd under mässans första dag, den 23 april.

Tävlingen Weland Next Step har genomförts i samarbete med Sveriges Arkitekter. Syftet har varit att utveckla nya idéer kring spiraltrappan. Juryn har bestått av namnkunniga arkitekter, bland andra Sara Helder från Wingårdhs. Det vinnande bidraget, "Artär", valdes ut bland 28 inskickade bidrag från Sveriges arkitekturutbildningar.