UTMÄRKELSE TILL WELEDAS DAGHEM I FRANKRIKE

Weleda fortsätter att prisas för sina miljöprojekt

Weledas daghem ”Coeur d’Enfants” i Huningue, Frankrike har vunnit en utmärkelse initierad av den schweiziska föreningen Sun21 för sitt sätt att konstruera byggnaden. Som ett av de sista sex nominerade projekten att välja mellan, fick Weleda-daghemmet flest röster. De viktigaste kriterierna för nominering var bidraget till en hållbar resursförvaltning och stöd för att nå målen i 2000-watt-samhället.

När priset överlämnades nämnde arrangören en aspekt som särskilt berörde det prisbelönta teamet. ”Bakom betydelsen av energieffektivitet, har vi tydligt förstått ingenjörers och designers intention att gå längre: Denna byggnad kommer att ha en subtil och långvarig positiv inverkan på barnens utveckling ”.

I slutet av augusti 2010, öppnade Weleda Frankrike det första företags-daghemmet ”Coeur d’Enfants” som konstruerats i enlighet med strikta miljökrav i omedelbar närhet av företagets kontorsbyggnad. En stor majoritet av huset har uppförts i trä, byggnaden är isolerad med cellulosa, har solpaneler för produktion av varmvatten, 3-glasfönster och en effektiv, miljövänlig ventilation.

Föreningen Sun21 grundades som en kommunikationsplattform 1998 i Basel, Schweiz. De arbetar för att en hållbar energipolitik ska uppnås på en ekonomisk , industriell och/eller social nivå, genom innovation och entusiastiska engagemang.

För mer information och bildmaterial, vänligen kontakta Weleda:

Presskontakt:
Ingela Wikman
ingela.wikman@weleda.se

Du hittar oss på www.facebook.com/weledasverige -
följ oss där!

Imagebank: http://images.weleda.se/gallery2/main.php
Log in: press
Password: press

• Utanför Sverige

Weleda grundades i Schweiz 1921 och är det ledande företaget inom naturlig, ekologisk hudvård i Europa. Huvudkontoret för den nordisk-baltiska verksamheten ligger i Järna i Sverige och har 35 medarbetare och en omsättning på 68 MSEK.
Vi arbetar utifrån värderingarna kvalitet, långsiktighet, trovärdighet, ansvar och personlig omtanke.

Weleda AB Skillebyholm 4 ∙ 153 91 Järna
Tel 08-522 961 00 ∙ Fax 08-522 961 02