Bröderna Dohlsten på turné med föreställningen "Lasse i Gatan" våren 2022 och aktuella med ny musik!

Nyhet -

Bröderna Dohlsten beger sig ut på vårturné med föreställningen ”Lasse i Gatan” som är en nyskriven föreställning baserad på en sann händelse om en av landets mest mytomspunna man! Lasse i Gatan lyckades under sin korta livstid bli Sveriges mest framgångsrika kapare. Duon Victor och John Dohlsten har skrivit föreställningen som tar er tillbaka till en verklighetsbaserad händelse på 1700-talets Västsverige då allt var möjligt. Turnépremiär blir det i Göteborg den 25 februari och turnén gästar Borås, Värnamo, Kungsbacka, Varberg, Jönköping, Kristianstad med final i Halmstad den 29 april 2022.

Lyssna på singeln "Onsala Galej" tagen från senaste albumet "Lasse i Gatan" (Spotify) Klicka här

-Vi ville skriva om Lasse i gatan för han var mytomspunnen och hade ett fantastiskt rykte som en farlig pirat. I vår research fann vi i stället något helt annat. Bakom myterna och ryktena fick vi lära känna en entreprenör och företagare. Under sin korta livstid på 27 år blev Lars genom sin företagsamhet Göteborgs 4:e rikaste man. Lars blev även utnämnd till chef över Sveriges kapare av dåvarande kungen Karl XII. Han ligger idag begraven tillsammans med sin hustru Ingela i Onsala kyrka. Berättar Bröderna John och Victor

Turnéplan: ”Lasse i Gatan” 2022

25 februari Göteborg, Aftonstjärnan

26 februari Göteborg, Aftonstjärnan

27 februari Göteborg, Aftonstjärnan

12 mars Borås, Sagateatern

19 mars Värnamo, Gummifabriken

25 mars Kungsbacka, Kungsbackateatern

26 mars Varberg, Varbergs teater

2 april Jönköping, Jönköpings teater

27 april Kristianstad, Kristianstads teater

29 april Halmstad, Halmstads teater

(Med reservation för eventuella ändringar)

Biljetterna är släppta via www.brodernadohlsten.se

Lasse i Gatan är en föreställning med nyskriven musik om Sveriges mest mytomspunna man. En varm, rolig, kärleksfull men snudd på galen berättelse om Lars & Ingela Gathenhielms liv. Han lyckades under sin korta livstid bli Sveriges mest framgångsrika kapare. Han föddes på Västkusten och med kungens hjälp försvarade Lasse landets gränser. Han föddes på Västkusten och med kungens hjälp försvarade landets gränser och bygger på en sann berättelse.

Brödernas tidigare föreställning ”Farväl Majorna” spelades för utsålda föreställningar på både Aftonstjärnan (2018) och Storan i Göteborg (2019) nu är Victor och John Dohlsten tillbaka med en ny föreställning ”Lasse i Gatan” som tar er tillbaka till 1700-talets Västsverige då allt var möjligt.

Om Victor Dohlsten: Gjorde 2017 TV-debut i både England och USA. Han har arbetat med skådespelare som Orlando Bloom, Cara Delevingne, Geoffrey Rush och även regissören Ron Howard. Senaste året har Victor synts på scen med Prague Shakespeare Company i produktioner som A Midsumer Night’s Dream, Titus Andonicus”, Deaf Empire och musikalen Man of La Mancha. Debuterade som författare med föreställningen Farväl Majorna

Om John Dohlsten: Kombinerar sina två stora intressen idrott och musik. Jobbar som idrottsforskare på Göteborgs universitet vid sidan av musiken. Gjorde solo debut 2014 med ep ”Jävla John”. Efter albumet till föreställningen Farväl Majorna har John fortsatt skriva om det gamla Göteborg. Under 2019 släpptes både Portervisan och Nattmannens Blues som båda handlar om det gamla Sverige.

Läs mer www.brodernadohlsten.se

Press: www.werecki.com

Lyssna på albumet Bröderna Dohlsten "Lasse i Gatan" (Spotify): Klicka här...

BRÖDERNA DOHLSTEN