Hyllningsturné ”Så minns vi 100-åringarna" Putte Wickman, Alice Babs och Arne Domnérus runt om i landets större konserthus!

Putte Wickman, Alice Babs och Arne Domnérus har alla tre gjort ett stort och oförglömligt avtryck på det svenska kulturlivet och i år skulle de fyllt 100 år. Putte med bl.a sin klarinett. Alice med sin sång. Arne med sin altsaxofon. Nu ska de hyllas runt om i landets konserthus tillsammans med några av landets främsta artister och musiker som samlas till denna unika turné.

Det blir med mycket musik, härliga berättelser, starka minnen och underbara tillbakablickar när tre av landets största artister genom tiderna ska hyllas. Turnépremiär blir det i Malmö den 10 september och 9 av landets större städer och konserthus får besök i höst!

-Jag hade det stora nöjet att få spela med alla tre, framför allt med Putte Wickman i slutet av 70-talet och in i 2000-talet och med Arne Domnérus och Alice Babs. Alla tre var en enorm musikalisk inspirationskälla. Med Putte blev det resor till Japan, USA, och Europa. Med Arne var det mest Sverige och med Alice gällde Spanien där allas vårt gemensamma musicerande tog plats. Putte och jag gjorde åtskilliga inspelningar, LP/CD skivor och även många TV och Radioprogram. Att nu få tillfälle att spela och minnas den repertoar som då gällde men som fortfarande känns så levande. Säger Claes Crona.

Turnéplan: ”Så minns vi 100-åringarna”
10/9 Malmö, Live konserthuset
11/9 Göteborg, Konserthus
12/9 Gävle, Konserthus
13/9 Västerås Konserthus
14/9 Uppsala UKK
15/9 Stockholm, Berwaldhallen
16/9 Norrköping, DeGeer hallen
17/9 Örebro, Konserthus
19/9 Linköping, Konsert & Kongress
Biljetterna är släppta via respektive konserthus hemsida.

Medverkande:
KEN PEPLOWSKI (USA) (Klarinett)
KLAS LINDQUIST (Klarinett)
ULF WAKENIUS (Gitarr)
VIKTORIA TOLSTOY (Vokal)
VIVIAN BUCZEK (Vokal)
JAN LUNDGREN (Piano)
CLAES CRONA (Piano)
HANS BACKENROTH (Bas)
RASMUS KIHLBERG (Trummor)
JOHAN LÖFKRANTZ (Trummor)
TOM ALANDH (Moderator)

Putte Wickman - Sveriges mest kända klarinettist såväl och en utomordentlig entertainer som turnerade i nästan hela världen. Under senare delen av 50-talet ledde Putte en legendarisk sextett med bland andra pianisten Reinold Svensson och gitarristen Rune Gustafsson. Putte samarbetade med stora namn som Toots Thielemans, Red Mitchell och Roger Kellaway och han hade ett öppet sinne för musik utanför jazzen. Han spelade lika gärna Mozart som med populära artister som Björn Skifs, Jill Johnson och Janne Schaffer.

Puttes samarbetade under många år med pianisten Claes Crona - på duo, kvartett och i större orkestersammanhang - och dom spelade in många skivor tillsammans.

Bland större projekt kan nämnas "The Clarinet Connection” turnerade i Sverige och Tyskland mellan 1999-2005. Där spelade Putte med världsklarinettister som Ken Peplowski, Eddie Daniels, Buddy De Franco och Rolf Kuhn till kompet av Claes Crona trio.

Putte Wickman och Claes Crona fick 1984 en "GRAMMY" för årets bästa jazzutgivning, "DOUBLE PLAY”.

Alice Babs - en av Sveriges största röster under 1900-talet. Som ung bröt Alice ny mark och blev en symbol för den nya ungdomsmusiken - Swingen. Som 15-åring släppte hon sin första skiva och blev en idol inte bara i Sverige utan i hela Norden. 1954 fick Alice Sveriges första guldskiva tillsammans med Charlie Norman och några år senare var hon den första att representera Sverige i Eurovisionschalgerestivalen. 1958 bildade hon trion Swe-Danes tillsammans med Svend Asmussen och Ulrik Neuman som hade stora internationella framgångar. Under 60-talet började hon att samarbeta med sin ungdomsidol Duke Ellington som tillhör jazzens stora milstolpar. Hon blev något av Dukes favoritsångerska och fick också en stor beundrare i Frank Sinatra. 1972 blev hon utsedd till hovsångerska. I slutet av 70-talet avslutade hon sin karriär och flyttade med sin man Nils-Ivar till Spanien men i slutet av 90-talet gjorde hon en bejublad comeback tillsammans med Charlie Norman.

Arne Domnérus - har i internationella sammanhang kallats för Svensk Jazz nestor. Arne har lett mängder av egna grupper och många av våra svenska jazzprofiler har under åren ingått i hans band - Georg Riedel, Bengt Hallberg, Jan Johansson, Egil Johansen, Jan Lundgren och Hans Backenroth. Arne har samarbetat med internationella jazznamn som Clifford Brown, Charlie Parker, Clark Terry och Quincy Jones för att nämna några. Han var under drygt tio år ansvarig får den Svenska Radiojazzgruppen som gästades av ett stort antal internationella jazzmusiker och kompositörer. Huvudinstrument var altsaxofon men Arne hade även en starkt personlig röst som klarinettist. Av hans många inspelningar kan nämnas ledmotivet i "Karl-Bertil Jonsons Julafton” som visats på svensk TV varje julafton sedan 1975.

Putte Wickman, Alice Babs och Arne Domnérus och ingick samtliga i Svenska Parisorkestern - "Swedish All Stars” - som gjorde succé i Paris 1949 där de spelade på samma festival som Charlie Parker och Miles Davis. Ett framträdande som som fick hela jazzvärlden att vända sina blickar mot Sverige och Svensk jazzmusik!

CRONA PRODUKTION

PR: WERECKI PROMOTION werecki.com