Jade Ell gästar Engelens musikaliska satsning "Storyteller" måndag den 26 oktober!

Nu är det klart! Artisten Jade Ell gästar Engelens musikaliska satsning "Storyteller" måndag den 26 oktober. Under hela hösten kommer Engelen att bjuda in framstående svenska musikprofiler att gästa höstens musikaliska satsning "Storyteller". Här kommer artister att berätta sin story, hur musiken format deras liv och varva detta med sina spännande berättelse och med egen musik till nya närmare, musikaliska höjder.

Jade Ell har som låtskrivare medverkat på album som totalt har sålt över 5 miljoner. Det har blivit regelbundna turer till Tyskland och Danmark och hon har vid flertalet tillfällen även spelat i New York på några av dess många livescener i Lower East Side området.

Nu är Jade även aktuell med en högst personlig tolkning av KISS låten "Black Diamond", som kommit med på en platta under namnet "Kiss & Make-Up",där kvinnliga artister tolkar låtar av KISS, som blivit utvalda av KISS medlemmarna Paul Stanley och Gene Simmons.

Jade Ell "Black Diamond" Lyssna på Spotify klicka här!

ARTIST: JADE ELL

DATUM: MÅNDAG DEN 26 OKTOBER

TID: 19.00

PLATS: ENGELEN, Kornhamnstorg, Stockholm.

EVENEMANG:  KONSERT

Biljetter via: www.engelen.se eller på telefon: 0771-826826.

Jade Ell är artisten och låstkrivaren som byggt sitt liv runt musiken. För nuvarande är hon boende i Stockholm, men under nära sju år var hon verksam i Köpenhamn, Danmark.

Som låtskrivare har hon medverkat på album som totalt har sålt över 5 miljoner. Jade har även fått STIM - och SKAP stipendium (2013).

Musiken har alltid varit en naturlig del i Jade's liv. Det har alltid någonstans fallit en skugga av sorg, men då blir glädjen allt större till det kreativa och även desto mer kraftfullt, när det som tjänar som ens trogna följeslagare. Med ett konstant flöde av låtidéer skriver hon för andra artister - såväl som för sina egna band. Nu har hon sammanställt sin egen EP, som hon skrivit och producerat på egen hand; "The Battle Is An Art" som släpptes digitalt den 1 augusti. (2015)

Nu i höst är Jade även aktuell med en högst personlig tolkning av KISS låten "Black Diamond", som kommit med på en platta under namnet "Kiss & Make-Up",där kvinnliga artister tolkar låtar av KISS, som blivit utvalda av KISS medlemmarna Paul Stanley och Gene Simmons. Allt i ett samarbete med det amerikanska sminkmärket MAC. Release är även planerad för Japan senare i år.

Framförallt är Jade en live artist. Det har blivit regelbundna turer till Tyskland och Danmark och hon har vid flertalet tillfällen även spelat i New York på några av dess många livescener i Lower East Side området. Som artist och låtskrivare har hon blivit jämförd och kallad en "kvinnlig version av Peter Gabriel".

Jade Ell är också medlem i trion Band Of Jade, som är ett väl anlitat liveband i Danmark och Tyskland. Xanima, är namnet på det artrock band som Jade skapat tillsammans med producenten Pelle Händén. Deras andra album “Prototype: Homo Sapiens” är även titeln på deras unika liveföreställning, som innehåller både dans och skådespel.

Hennes allra första debut album, “Promises and Prayers”, släpptes via det tyska skivbolaget Edel Records (1999) och den allra första singeln: “Got to Let You Go” blev utnämnd till “Record of the Week” av Tip Sheet Magazine i UK, och remix versioner spelades runtom i USA vid denna tidspunkt. Hon blev även nominerad till Bästa Nykomling på danska P3's Pop Shop Awards show.

Det andra albumet, “Methods (of a hostage negotiator), (EMI DK) var ett samarbete med den svenska producenten Mats Hedström, och några av dessa låtar blev placerade i den danska filmen “Den Store dag”. Detta samarbete har även nu resulterat i deras folkpop duo: "Tiny Tornado".

När Jade fortfarande bodde i Köpenhamn, producerade hon själv sitt tredje album, som fick projekt-namnet "Ellen - “Mourning This Morning” . Det blev i mångt och mycket ett sorgearbete efter hennes biologiska föräldrar, som gick bort under 2008, då en del gamla ärvda saker omvandlades till ett ljudlandskap på albumet.

Hennes nya EP "The Battle Is An Art" är den första av EP's, som det finns planer på att släppa regelbundet framöver. Uppföljaren går under arbetsnamet: “Solely For Survival”.

Läs mer se: www.jadeell.com

Se video Jade Ell "Struggle" (youtube) Klicka här!

Biljetter via: www.engelen.se eller på telefon: 0771-826826.

ENGELEN "Storyteller"

Kornhamnstorg, Stockholm.