Nu är det klart! Vännerna till Björn Afzelius förlänger publiksuccén och hyllningsturnén "Sånger till friheten"

Olle Nyberg, Mikael ”Nord” Andersson och Göran ”Guran” Blomgren förlänger succéturnén "Sånger till Friheten" – var och en med sin egen relation till Björn Afzelius kommer bjuda publiken på en kväll fylld av tillbakablickar och magiska tolkningar av Björns fantastiska låtskatt som för evigt skrivit in sig i den svenska musikhistorien. Bakom initiativet står Olle Nyberg, som producerade flera av Björns plattor och spelade med honom i 15 år.

Nypremiär blir det den 8 juni på Öland och totalt 13 orter runt om i landet får besök under 2024 med final i Uppsala den 29 september. Biljetterna är släppta via guppy.nu

På programmet finns klassiker som Sång till friheten, Till min kära, Tusen bitar och Juanita – men även anekdoter och personliga minnen från alla de år vi tillbringat vid Björns sida, både på̊ vägarna, på̊ scenen och i skivstudion. Björn Afzelius var tveklöst den mest framgångsrika samhällskritiska rockartisten i sin generation. Han var vänstersångaren som blev folkkär genom sånger som till och med dansbanden spelade. Två̊ och en halv miljon sålda skivor, ständiga radiospelningar, och otaliga turnéer i Norge, Sverige och Danmark talar sitt tydliga språk.

Mikael ”Nord” Andersson (gitarr och sång) är en av landets mest namnkunniga gitarrister och medverkade på̊ turnén med föreställningen ”Tusen bitar”. Mikael ”Nord” Andersson har även många år som gitarrist i Roxette och turnéer med Björn Skifs på sin meritlista.

Göran ”Guran” Blomgren (gitarr och sång) var turnéledare och ljudansvarig för Björns liveframträdanden under drygt 10 år.

Olle Nyberg (klaviatur och sång) var Björns kapellmästare i mer än 15 år och spelar piano och orgel på̊ mänga av hans skivor.

Turnéplan: "Sånger till friheten" 2024
8 juni Öland, Kackelstugan
6 september Henån, Slussens Pensionat
7 september Henån, Slussens Pensionat