foto: Johan Jeppsson/IBL

Succégäng tillbaks med ”Pistvakt & Pjäxpistols” Nypremiär på Kajskjul 8 i höst!

Trion i Pistvakt med några av Sveriges mest hyllade skådespelare, Lennart Jähkel, Tomas Norström och Jakob Nordensson kommer tillbaks med omåttligt populära Pistvakt och föreställningarna ”Pistvakt & Pjäxpistols”. Med sig har de sitt stora band och kusinerna ”The Klimtatjacka Chicks” med nypremiär den 10 november 2017 på Kajskjul 8 i Göteborg.

Biljetterna till ”Pistvakt & Pjäxpistols” släpps fredag den 19 maj via www.kajskjul8.se och föreställningarna spelas fredagar och lördagar fram till den 18 november 2017.

”Pistvakt & Pjäxpistols” är en komedi om tre vuxna bröder som bor kvar hemma hos sin mamma i den norrländska byn Svartlien. Deras far var sedan länge den försvunne diplompistvakten Erik (Stor-Erik). Bröderna sköter sina vardagliga sysslor och deras liv handlar om att rädda Stockholmare i pisten, se till att "dragbanan" fungerar och är smord/servad, dräpa "Bjärnar", daglig väder- och lavinkontroll med mera, ta sig någon "Hojt" (utom Olle som oftast dricker Zingo) och dansa disco i Bengt-Hans ("Beng-Ha") bodega.

Lennart Jähkel (Sven-Erik)

Sven-Erik var brodern som stod närmast bröderna Marklunds legendariska far Stor-Erik och den siste som pratade med fadern innan han lämnade familjen och åkte till Norge till annan kvinna, julen 1973. Sven-Erik har fått rollen som familjens överhuvud när Stor-Erik är försvunnen, och styr och ställer bland sina bröder, ganska hård och överbeskyddande.

Jacob Nordenson (Jan-Erik)

är mellanbrodern som drömmer om livet utanför, om kärleken och om livet i storstaden, något Sven-Erik inte är speciellt glad över. Ibland gillar Jan-E att bara lata sig i solen, istället för att jobba, och ibland får han ont i sitt knä. 1971 och 1972 tog han guld i Kalle Anka cup småslalom, då åkte han ifrån Ingemar Stenmark innan han blev pistvakt.

Tomas Norström (Olle)

är den yngsta av bröderna Marklund. Olle framstår fortfarande som ett barn trots att han är vuxen. Han får aldrig köra skoter utan färdas med längdskidor istället. Han dricker vanligen Zingo istället för hembränt, vill se Kalle Anka på julafton etcetera.

Kuriosa: Pistvakts album ”Gaj & Partaj” spelas i snitt 6000 ggr/dag på Spotify – Med över 8 miljoner streams, TV-avsnitten går ständigt varma på SVT’s öppna arkiv och deras föreställningar är i stort sett alltid slutsålda!

Om Kajskjul 8

Kajskjul 8 är en intim scen för storslagen underhållning. Genom åren har en rad av våra mest folkkära artister stått på scen, bland annat Petra Mede, Mia Skäringer, Tommy Körberg, Jerry Williams, After shave och Anders Eriksson samt Stefan Andersson. Såväl publiken som artisterna uppskattar den personliga atmosfären som präglar Kajskjul 8. Läs mer via www.kajskjul8.se

KAJSKJUL 8

Pressansvarig: Rickard Werecki tfn: 0707178008 pr@werecki.com pressbilder ytterligare info se även: www.werecki.com