Sveriges jazzelit på turné med hyllningskonsert för Svante Thuresson!

Sveriges jazzelit på turné med hyllningskonsert för Svante Thuresson!

Turnékamraterna till Svante under två decennier Viktoria Tolstoy, Claes Janson, Vivian Buczek, Peter Asplund och Claes Crona samlas igen för att minnas och hylla en av de största. Minnet av Svantes sång och personlighet, lever kvar i våra hjärtan. Turnépremiär blir det i Gävle den 19 oktober och gästar 7 orter med final i Kristianstad den 29 oktober 2022.

- Musiken och minnena lever fortfarande kvar. Det känns som en självklarhet att turnera vidare, vi gjorde det tillsammans med Svante i över två decennier, säger Claes Crona som samlat några av de nära vännerna och kollegorna igen.

Svante hyllas med musiken från ”The American Song Book” texter av Beppe Wolgers, fantastiska tolkningar av Monicas Vals, Bluesette och Sakta vi går genom stan tillsammans med Sveriges jazzelit på scen.

Medverkande: Viktoria Tolstoy, Claes Janson, Vivian Buczek, Peter Asplund, Claes Crona Trio med Mattias Svensson och Rasmus Kihlberg.

Turnéplan:  Minneskonerter för Svante Thuresson.

19/10 Gävle Teater

20/10 Uppsala Katalin

24/10 Stockholm Södra Teatern

26/10 Halmstad Najad

27/10 Göteborg Stenhammarsalen

28/10 Malmö Palladium

29/10 Kristianstad Kulturkvarteret

Biljetterna släpps fredag den 20 maj via: www.monarch.se

Viktoria Tolstoy är en svensk jazzsångerska som ofta beskrivs som kristallklar, dynamisk, vibrerande och jordnära. Hon anses vara en av Skandinaviens främsta vokalister.

Blues- och jazzlegendaren Claes Janson är en av Sveriges mest meriterade och omtyckta sångare. Under sin karriär har han ingått i allt från duo till storband och tillsammans med sina soloalbum har han mer än 40 LP/CD i bagaget.

Vivian Buczek
är en av våra främsta jazzsångerskor och förväntas vara det länge till. Hon har en enastående bredd och känsla för jazzens idiom och har gjort en rad framträdanden med både internationella och svenska storheter.

Jazzartisten och trumpetaren Peter Asplund anses vara en av världens bästa. Hans karriär har lett in honom på olika vägar, både som solist och bandmedlem. Genom åren har han hunnit med att spela med de flesta stora svenska musiknamnen och en imponerande skara i den internationella eliten.

Claes Crona har och spelar med artister som Toots Thielemans, Georgie Fame, Lill Lindfors och Putte Wickman. Två av Sveriges främsta kompmusiker finns med i trion Mattias Svensson bas och Rasmus Kihlberg trummor.

PRESENTERAS AV PROGRAMBOLAGET & MONARCH MUSIC

www.monarch.se