Tjolöholms slott 120-årsjubileum inleds med både stor konsert och Trädgårdarnas dag!

Den 11 maj inleds firandet av Tjolöholms Slotts 120 års-jubileum. Detta kommer att firas stort med flertalet evenemang, konserter, allsång, teater och sevärdheter året ut. Allt startar med "Trädgårdarnas dag" och jubileumskonsert tillsammans med några av landets mest folkkära artister, Kalle Moraeus, Per Fritzell, Alex & Alex och Lollo Gardtman med flera.

- Slottet visar sin vackraste sida och det ska firas ordentligt året ut med stora evenemang, folkkära artister, allsång, barnteater för hela familjen när 120 år ska summeras, säger Berit Bergström, ordförande stiftelsen Tjolöholm.

"Trädgårdarnas dag" får premiär den 11 maj och lär bli en återkommande tradition på Tjolöholms slott med aktiviteter för hela familjen. Det blir utställningar, blomförsäljare från hela landet och trädgårdsvisningar. Slottets loggia ska nyinvigas och livets källa vid asken Yggdrasil har fått en uppfräschning. Området gästas även av flertalet Foodtrucks och det blir stor jubileumskonsert i magasinet tillsammans med Kalle Moraeus, Per Fritzell, Alex & Alex och Lollo Gardtman.

Tjolöholms slott är idag ett populärt resmål för trädgårdsintresserade, bland annat för sin ovanliga "knot garden", även kallad broderiträdgård, skapad av bland annat trädgårdsmästaren och tv-profilen John Taylor.

Det blir ett spännande år på Tjolöholms slott att se fram emot. Premiär för allsång med Lasse Kronér "Lasse på Slottet" den 1 juli, Lasse Berghagens familjemusikal "Teddybjörnen Fredriksson - Filippa & Morfar" den 12 juli och Grande final med Tommy Körberg den 26 juli för att omnämna några av alla kommande event. Se alla evenemang via www.tjolöholm.se

Jubileumsprogram lördag den 11 maj 2024:

Kl.10:00 Jubileumsöppning: "Trädgårdarnas dag" med blomförsäljning, utställare från hela landet, trädgårdsvisningar samt Foodtrucks. Nyinvigning av slottets loggia, livets källa vid asken Yggdrasil som fått en uppfräschning och flertalet aktiviteter för hela familjen i området.

Kl.14:30 Jubileumskonsert i Magasinet med Kalle Moreaus, Per Fritzell, Lollo Gardtman och Alex & Alex. Biljetter via www.tjolöholm.se

Om Tjolöholms Slott: Tjolöholm är Nordens främsta Arts and Crafts-anläggning och slottet sägs vara en av landets märkligaste byggnader. Den pampiga slottsbyggnaden stod färdig 1904 och byggdes under ledning av Blanche Dickson.

Tjolöholm är en plats som erbjuder inspiration, upptäckter och upplevelser året om. Här kan du utforska slottet med ovanlig arkitektur och design – en bit England på den svenska västkusten! På Tjolöholm finns också blommande trädgårdar runt slottet och i Allmogebyn, och stora naturområden med långa, stensatta stigar.

Året om arrangeras en rad evenemang och konserter på Tjolöholm – håll ett öga på hemsidans kalendarium eller följ oss i sociala medier för att hålla dig uppdaterad via www.tjolöholm.se

Tjolöholm har agerat inspelningsplats för flera storfilmer, inklusive Lars von Triers “Melancholia”. År 2022 tilldelades Tjolöholm statusen som ett filmiskt världsarv av Internationella filminstitutet!

Det finns mycket att upptäcka på Tjolöholm, slottet med sin unika design och innovativa lösningar, nationellt erkända trädgårdar, fantastiskt vidsträckta naturområden, lekby, butik, badplats, kulturhistoriskt boende, mat lagad på närproducerade råvaror, välj mellan hembakat i Kafé Manegen eller årstidsbundna menyer i Restaurang Storstugan. Ytterligare info via: www.tjolöholm.se

TJOLÖHOLMS SLOTT

PR WERECKI PROMOTION