Henrik Forsberg, VD Werlabs

Fotografiska upplåter stängt museum för Covid-testning i samarbete med Werlabs

Fotografiska i Stockholm är stängt sedan 23 november. Med ett hus om 4000 kvm ställer man nu om tillsammans med Werlabs för att möjliggöra ytterligare testning av Covid-19 för symptomfria stockholmare. Testningen kommer utföras från och med idag den 7 december tillsvidare på plats i Fotografiskas lokaler.

• Samhället behöver hjälp att återhämta sig och Fotografiska vill ta sitt ansvar i pandemin. Att kunna upplåta våra ytor att användas på ett samhällsnyttigt vis mitt i krisen känns otroligt bra. Självklart längtar vi efter att kunna välkomna våra gäster tillbaka till hela huset igen, men först när situationen tillåter, säger Elin Frendberg, VD för Fotografiska i Stockholm.

Werlabs har under pandemin ställt sig till samhällets förfogande och har på uppdrag av Region Stockholm under sommaren 2020 utfört omfattande testning för Covid-19. Under den perioden stod Werlabs för 53% av all antikroppstestning i Sverige och 72% av all testning i Region Stockholm. Omfattningen av analyserna som genomfördes var Sveriges mest omfattande testning av antikroppar mot Covid-19.

Det är i Fotografiskas eventlokaler på bottenvåningen som Werlabs kommer genomföra Antigetest för Covid-19. Provtagning erbjuds till privatpersoner och företag.

• För oss på Werlabs är det otroligt inspirerande att inleda samarbetet med Fotografiska. Vi vill tillsammans möjliggöra testning för Covid-19 till alla symptomfria stockholmare. Att vi i Fotografiska hittat en partner som också vill hjälpa till i denna pandemi känns fantastiskt, säger Henrik Forsberg, VD på Werlabs.

Ett Antigen-test visar om du har Covid-19 eller inte och dina resultat är klara inom en timme till din digitala journal. Testet mäter förekomsten av vissa proteinstrukturer (äggviteämnen) som är unika för SARS-CoV-2, vilket är det virus som orsakar Covid-19.

Fotografiska grundades 2010 och är en av världens största mötesplatser för fotografi och en av Sveriges mest populära turistmål. Årligen har museet cirka 500 000 gäster. Visionen är att inspirera en mer medveten värld. För de många människor som inte kan besöka Fotografiska den närmsta tiden erbjuder museet fortsatt konst och kulturupplevelser digitalt.

Werlabs AB grundades i Sverige 2013 och erbjuder idag en mängd hälsokontroller genom blodprov och har över 150 provtagningsställen i samarbete med aktörer inom den svenska sjuk- och hälsovården såsom Karolinska Universitetslaboratoriet, SYNLAB Medilab och Unilabs. Med Werlabs får du som användare tillgång till en digital journal där du på ett snabbt, smidigt och tryggt sätt kan följa dina hälsovärden, i tid och över tid. Werlabs är idag ledande på den svenska marknaden inom hälsoanalyser direkt till privatpersoner.