Skåne och Västra Götaland driver stark ökning av personer med antikroppar

Skåne och Västra Götaland driver stark ökning av personer med antikroppar

Werlabs Covid-19-tester visar att andelen med antikroppar ökat från 10.8% till 13.8% i Sverige. Ökningen är starkast i Skåne och Västra Götaland, men även i Stockholm har allt fler antikroppar. För stockholmare har i veckan också Region Stockholm beslutat att inleda ett samarbete med Werlabs för 100 000 kostnadsfria tester, en bokning som görs via 1177.

Under de senaste veckorna har över 100 000 Covid-19 antikroppstester bokats via Werlabs.se. Av dessa har 63 000 analyserats per den 22 juni. Denna omfattning av analyser gör detta idag till ett av Europas mest omfattande tester av antikroppar mot Covid-19.

”Vi fick frågan i förra veckan från Region Stockholm om vi kunde hjälpa till och självklart ställer vi upp. I tisdags släppte vi 100.000 tider under fyra veckor i Stockholm och allmänheten kan anmäla sig genom att gå in och boka sig via 1177.se.” säger Henrik Forsberg, VD Werlabs.

”Vi är väldigt stolta att region Stockholm valt oss. Vi är samtidigt ödmjuka inför uppgiften att testa 100.000 personer i regionen, det är ett omfattande och viktigt uppdrag”, säger Henrik Forsberg. ”Det är också viktigt att poängtera att all vår testning sker helt utan undanträngningseffekter för den ordinarie sjukvården.”

Den senaste veckans provsvar från 13.000 individer visar på en stigande trend av andelen individer som påvisat IgG antikroppar för Covid-19 under vecka 25 i landet. Av de som valt att testa sig har den senaste veckan ett snitt på 13,8 procent påvisat antikroppar, upp från 10,8 procent föregående 14-dagarsperiod. Andelen antikroppar bland de testade är fortsatt störst i Stockholm. Under den senaste veckan ser vi siffror i Stockholm på 14,5 %, en ökning från 14 % den föregående 14-dagarsperioden. Vi ser en ökning i Göteborg till 14,2% jämfört med 11,5 % den föregående 14-dagarsperioden. Vi ser även en ökning till 10,3% i Malmö, mot 5% de föregående 14 dagarna. Datan delas på aggregerad och anonymiserad nivå med Folkhälsomyndigheten.

”Detta gäller den grupp som själva valt att göra testet – och den gruppen behöver inte vara representativ för Sverige-snittet”, säger Henrik Forsberg. ”Vi har alltid sagt att vi vill hjälpa till i den här utsatta situationen tillsammans med andra. Vi har byggt upp en stor kapacitet runtom i Sverige och vi står redo att hjälpa till”.

Fakta: Werlabs covid19-test.

• -Werlabs är ledande inom hälsokontroller genom blodprov i Sverige, och har kapacitet att genomföra stora mängder tester i en kvalitetssäkrad och patientsäker process.
  • -Testet är ett nytt antikroppstest som genomförs med venös provtagning.
  • -Priset för testet ger Werlabs kostnadstäckning men genererar ingen vinst.
  • -Werlabs har nu kapacitet att genomföra 100 000 test i veckan, på 50 provtagningsplatser i Sverige.
  • -Sjukvårds- och omsorgspersonal kommer att prioriteras. Resterande test kan användas av privatpersoner.
  • -Tack vare utbyggda labb kan testerna genomföras utan undanträngningseffekter för övrig sjukvård.
  • -Werlabs har tidigare, och kommer fortsatt att, dela aggregerade och anonymiserade data med Folkhälsomyndigheten.
  • -Werlabs antikroppstest testar om friska personer, som varit symtomfria i minst 14 dagar, haft en covid19-infektion och därefter utvecklat antikroppar.
  • -Testets höga specificitet på 99,6% innebär att det fungerar som test på individnivå.
  • -Självkostnadspriset för att testa sig är 750 SEK.

Kategorier

Werlabs AB grundades i Sverige 2013 och erbjuder idag en mängd hälsokontroller genom blodprov och har över 140 provtagningsställen i samarbete med aktörer inom den svenska sjuk- och hälsovården såsom Karolinska Universitetslaboratoriet, SYNLAB Medilab och Unilabs. Med Werlabs får du som användare tillgång till en digital journal där du på ett snabbt, smidigt och tryggt sätt kan följa dina hälsovärden, i tid och över tid.  Werlabs är idag ledande på den svenska marknaden inom hälsoanalyser direkt till privatpersoner.

Henrik Forsberg

Presskontakt CEO

Hälsokontroll genom blodprov - förebygg istället för att behandla!

Vi på Werlabs vill göra skillnad. Tillsammans verkar vi för en folkhälsa som fokuserar på att förebygga istället för att behandla. Genom regelbundna hälsokontroller får du större förståelse för din hälsa. Vi har tagit fram en digital journal där provresultaten analyseras och efter genomförd hälsokontroll skriver våra läkare en personlig kommentar som ger dig riktlinjer om hur du kan optimera din hälsa framåt. Vi är tillgängliga, vi finns på över 200+ provtagningsställen runt om i Sverige och har ett stort utbud av hälsokontroller som passar för alla. Vi vill att fler ska kunna njuta av livet, längre.

Werlabs AB
Hälsingegatan 40