Åtta av tio svenskar litar på andra

Åtta av tio svenskar, 78 procent, tycker att man i allmänhet kan lita på folk. Förtroendet människor emellan är starkt förankrat i nästan alla politiska läger. Det visar en ny Sifoundersökning beställd av pr-byrån Westander.

– Tilliten är kanske den svenskaste av alla svenska värderingar. Vårt förtroende för varandra gör Sverige till ett bättre land för oss alla, säger Westanders vd Patrik Westander.

Den mellanmänskliga tilliten är hög inom båda de politiska blocken. Bland de rödgröna väljarna tycker 85 procent att man kan lita på andra. Motsvarande siffra för alliansväljarna är 83 procent.

Miljöpartiets väljare toppar tillitsligan, medan framför allt Sverigedemokraternas väljare drar ner det höga svenska riksgenomsnittet:

Miljöpartiet: 91 procent
Centerpartiet: 87 procent
Socialdemokraterna: 86 procent
Moderaterna: 85 procent
Vänsterpartiet: 81 procent
Feministiskt initiativ: 77 procent
Liberalerna: 63 procent
Sverigedemokraterna: 59 procent

– Den statsvetenskapliga forskningen visar hur viktigt det är att värna förtroendet människor emellan. Tillit är en nyckel till ett välfungerande samhälle, säger Patrik Westander.

Enligt det globala forskningsprojektet World Values Survey är Sverige ett land präglat av mellanmänsklig tillit. Vi svenskar har högst tillit i världen till personer vi aldrig träffat tidigare, till personer med annan religion och till personer av annan nationalitet.

Sifoundersökningen genomfördes den 5–13 mars 2018 som en webbaserad undersökning. 1 001 personer besvarade frågan ”Tycker du att man i allmänhet kan lita på folk?”. ”Ja” svarade 78 procent, fördelade på ”absolut” (7 procent) och ”i allmänhet” (72 procent). ”Nej” svarade 21 procent, fördelade på ”i allmänhet inte” (17 procent) och ”absolut inte” (4 procent). ”Tveksam, vet ej” svarade 1 procent.

Patrik Westander, vd på Westander, 073-687 82 55, patrik@westander.se

Läs hela Sifoundersökningen på www.westander.se.

Westander hjälper företag och organisationer att skapa publicitet, bilda opinion och påverka politiska beslut. Vi vill bidra till att fler deltar i samhällsdebatten. Bland Westanders uppdragsgivare finns Brandskyddsföreningen, Bukowskis, Hjärt-Lungfonden, Håll Sverige Rent, IVL Svenska Miljöinstitutet, PTK, Sekab och Visma.

Vi vill bidra till att fler deltar i samhällsdebatten

Westander hjälper företag och organisationer att stärka varumärket, bilda opinion och påverka politiska beslut. Vi vill bidra till att fler deltar i samhällsdebatten.

Pr-byrån grundades år 2000 av två bröder, Henrik och Patrik Westander, den ena fredsaktivist och den andra oljebolagsdirektör. Vi är i dag cirka 40 anställda med olika bakgrund, främst från områden som politik, journalistik, ledarskap, företagande och marknadsföring.

Westander har varje år sedan starten varit ett lönsamt företag. Byråintäkten har de senaste åren ökat med 9 procent i årsgenomsnitt, från 26 miljoner kronor 2011 till 52 miljoner 2019. Företagets långsiktiga expansionsmål är att bli en av Nordens största pr-byråer.

De senaste tio åren har vi vunnit fler kundundersökningar än någon annan svensk pr-byrå. Vi vill vinna ännu fler.