Hetast i Almedalen 2013: #sittmeddawit

Juryn för Westanders pris Hetast i Almedalen utsåg i dag vinnaren i den hårda konkurrensen om uppmärksamhet under Almedalsveckan. Av 49 nominerade gick priset till Stödkommittén Free Dawit för kampanjen #sittmeddawit.

– Priset Hetast i Almedalen går till den aktör som lyckas bäst med att få ut sitt budskap. Kampanjen #sittmeddawit lyckas med konststycket att värdigt och samtidigt smärtsamt konkret påminna om den ende svenske samvetsfången och göra oss alla till ambassadörer för honom, säger Hanna Berheim, pr-konsult på Westander och juryns ordförande.

Juryns motivering:

Initiativet för Dawit Isaak i Almedalen genomförs av Stödkommittén Free Dawit i samarbete med Expressen, Författarförbundet, Journalistförbundet, Publicistklubben, Reportrar utan gränser, Svenska PEN, Sveriges Tidskrifter och Utgivarna.

Årets jury för Hetast i Almedalen:
Fredrik Kron, verksamhetschef, Ideell Arena
Hanna Berheim, pr-konsult, Westander (juryns ordförande)
Helena Fornstedt, direktör Drivmedel, Statoil Sverige
Rolf van den Brink, journalist, Dagens Opinion
Stina Morian, opinionsanalytiker, YouGov
Viktor Barth-Kron, journalist, Dagens Nyheter

Dagens Opinion är mediepartner för Hetast i Almedalen.

Hanna Berheim, pr-konsult på Westander och juryns ordförande, 08-464 96 54, 0707-26 65 40, hanna.berheim@westander.se

Niclas Ericsson, pr-konsult på Westander och presskontakt för prisutdelningen, 08-464 96 19, 0702 11 27 55, niclas.ericsson@westander.se

Finalister till priset Hetast i Almedalen 2013:
• Kommunals kampanj #bytlön som tydliggör det absurda i löneskillnaderna mellan kvinnor och män genom att låta deltagarna byta kön och sedan dela foton på detta med andra. Kampanjen är skräddarsydd för sociala medier.

• Besöket av Pussy Riot – en chockinflygning med politiskt innehåll, stjärnstatus och fenomenalt genomslag i både gammelmedier och på nätet. Genom mötet med EU-minister Birgitta Ohlsson har Pussy Riots besök potential att påverka långsiktigt. Ebba Lindqvist PR, Civil Rights Defenders och Folkets Hus och Parker gjorde en fullträff.

• RFSU som genom humor och politisk sexualupplysning till riksdagsledamöter skapar positiv uppmärksamhet kring ett intimt och känsligt ämne. Tack vare färgsprakande uppmaningar glömmer vi inte bort blommor och bin i sommar.

• #sittmeddawit är en kampanj som ger ställningstagandet för Dawit Isaaks frigivning och yttrandefrihet en både stenhård och empatisk gestaltning. Stödkommittén Free Dawit och samarbetspartners engagerar deltagarna och gör det enkelt för dem att dela både en upplevelse och ett budskap. Interaktivitet när den är som bäst.

• Ung Cancers Kolla pungen – en skönt uppkäftig kampanj som genom sitt tonfall har fått många att prata om testikelcancer, en sjukdom som har legat i medieskugga. Organisationen Ung Cancer har tagit ett punggrepp på Almedalen.

Tidigare vinnare av Hetast i Almedalen:
• 2012 gick priset till Almedalsdrinken, ett alkoholfritt festalternativ utan pekpinnar som blev en riktig snackis.

• 2011 utsågs KRIS till Hetast i Almedalen för att de på klassiskt Almedalsmanér med tydliga t-shirts och många medlemmar på gatorna bäst lyckades få ut sitt budskap.

• 2010 delades priset av Feministiskt initiativ för den kontroversiella eldningen av 100 000 kronor och Frälsningsarmén för budskapet ”Bränn inte pengar – vi behöver dem bättre”.

• 2009 års vinnare av Hetast i Almedalen var Rättvisemärkt, som genom att låta besökare trycka tröjor med individuell text lyckades bäst av alla med att få ut sitt budskap bland de många besökarna.

• 2008 utsågs Ingvar Åkesson, generaldirektör för FRA, till Hetast i Almedalen. Hans myndighet var det största samtalsämnet under veckan, fast den inte ens hade representanter på plats i Visby.

• 2007 utsågs vigseln mellan RFSL:s ordförande Sören Andersson och Daniel Juvas till Hetast i Almedalen.

Westander hjälper företag och organisationer att få publicitet och/eller påverka politiska beslut. Vi vill bidra till att fler blir aktiva samhällsaktörer. Westander är på många sätt en annorlunda pr-byrå: Engagemang – vi åtar oss enbart uppdrag som såväl företaget som de personer som jobbar med uppdraget sympatiserar med. Öppenhet – vi respekterar och värnar om den öppna demokratiska processen. Effektivitet – vi hjälper uppdragsgivarna att bygga sin egen pr-kompetens. Handling – vi är handlingsorienterade och proaktiva. Bland Westanders uppdragsgivare finns Flygbussarna, Hjärt-Lungfonden, Polisförbundet, Previa, Statoil, Svensk Vindenergi och Visma.