Ingvar Åkesson hetast i Almedalen

FRA var hetast under årets Almedalsvecka. Den omdebatterade myndigheten, med generaldirektören Ingvar Åkesson i spetsen, korades på fredagen till politikerveckans största samtalsämne av pr-byrån Westander. Kallast i Almedalen var de främlingsfientliga partierna nationaldemokraterna och sverigedemokraterna, som möttes av kompakt motstånd i Visby.

Pr-byrån Westander utsåg på fredagen veckans vinnare och förlorare i den hårda konkurrensen om uppmärksamhet under Almedalsveckan. Vann gjorde FRA:s generaldirektör Ingvar Åkesson, vars verksamhet slog ut alla andra samtalsämnen. Detta trots att han inte deltog själv, och trots att endast en av veckans 662 programpunkter handlade om FRA-lagen.

- Det är anmärkningsvärt att en fråga som knappt fanns med i det officiella programmet lyckades överskugga budskapen från alla sedan länge förberedda utspel och kostsamma lobbyingaktiviteter. Det visar hur oförutsägbara villkoren är för opinionsbildning och politik, säger Birger Östberg, pr-konsult på Westander.

Kallast i Almedalen var nationaldemokraterna och sverigedemokraterna, som hade satsat stort på årets politikervecka med torgmöten, flygbladsutdelning och informationstält. Flera av partiledarna från såväl den borgerliga alliansen som oppositionen valde dock att gå till hårt angrepp på sverigedemokraterna i sina tal.

- De främlingsfientliga partierna talar för döva öron i Almedalen, och deras flygblad åker konsekvent rakt ner i papperskorgarna. De har valt helt fel arena, eftersom engagemanget för demokrati och mångfald är starkare i Visby den här veckan än någon annanstans, säger Jenny Fransson, pr-konsult på Westander.

Ett särskilt hedersomnämnande gick till Svenska kyrkan, vars präster och informationspersonal snabbt organiserade en protest när nationaldemokraterna höll torgmöte på tisdagen. Genom en tyst mänsklig mur, där bland andra Mona Sahlin deltog, gavs de förbipasserande möjlighet att manifestera mot de främlingsfientliga budskapen.

De övriga nominerade till utmärkelsen "Hetast i Almedalen" var komikern Henrik Schyffert samt elbilen. Henrik Schyfferts ironiska sågningar på tisdagen av såväl vänster som höger gick hem hos de allra flesta, oavsett partisympatier, i Mona Sahlins stora publik. Elbilen lanserades effektivt av såväl näringsminister Maud Olofsson som energibolagen Fortum och Vattenfall.

Birger Östberg, pr-konsult på Westander, telefon 0702-34 64 84
Jenny Fransson, pr-konsult och ansvarig för Westanders Almedalssatsning, telefon 0705-75 76 10