Ny Sifoundersökning: Jämnt mellan statsministerkandidaterna

Väljarnas förtroende ökar för Göran Persson som statsminister, samtidigt som Fredrik Reinfeldt får minskat förtroende. Moderatledarens övertag har minskat från nio till två procentenheter på en vecka, enligt en ny Sifoundersökning beställd av pr-byrån Westander. 41 procent av svenskarna känner störst förtroende för Fredrik Reinfeldt som statsminister efter valet, en minskning med fyra procentenheter sedan förra veckans mätning. 39 procent känner störst förtroende för Göran Persson, en ökning med tre procentenheter. Andelen tveksamma har ökat från 19 till 20 procentenheter. – Väljarnas minskade förtroende för Reinfeldt som statsminister återspeglar att moderaterna tappat i flera opinionsmätningar som genomförts under den senaste veckan, säger Henrik Westander, projektledare på Westander. Sifoundersökningen genomfördes den 21-24 augusti. Socialdemokraternas valmanifest presenterades den 19 augusti och det borgerliga manifestet den 23 augusti. Reinfeldt gjorde en avstickare till Tyskland för att träffa Angela Merkel den 24 augusti. – Samtidigt som ännu en undersökning visade att jobben är den viktigaste valfrågan för väljarna bytte socialdemokraterna strategi och fokuserade helt på jobben under två presskonferenser i slutet av veckan, säger Henrik Westander. Sifos förtroendemätningar visar att Persson har ett klart lägre stöd bland kvinnor. Därför var det inte oväntat att Mona Sahlin fick kommentera det borgerliga valmanifestet och, tillsammans med Tomas Östros, presentera den nya jobbsatsningen. – Socialdemokraterna verkar vilja korrigera sina två största misstag i valrörelsen, Perssons dominans och oviljan att fokusera på jobben, säger Henrik Westander. Sifo ställde följande fråga till 1.000 personer: ”Vem känner du störst förtroende för som statsminister efter valet, Göran Persson eller Fredrik Reinfeldt?” Hela undersökningen kan laddas ner på www.westander.se. Westander kommer att presentera motsvarande Sifoundersökning en gång i veckan fram till valet. Westander sammanställer och analyserar fortlöpande samtliga opinionsmätningar som presenteras inför valet. Henrik Westanders blogg innehåller bland annat en uppdaterad översikt i Excelformat. För mer information, kontakta: Henrik Westander, projektledare, +45 59 20 73 73, 070–966 24 47 eller henrik@westander.se Patrik Westander, vd, 08-464 96 51, 073-687 82 55 eller patrik@westander.se Westander hjälper företag och organisationer att få publicitet och/eller påverka politiska beslut. Vi vill bidra till att fler blir aktiva samhällsaktörer. Westander avviker i flera avseenden från den rådande branschlogiken: ENGAGEMANG – vi åtar oss enbart uppdrag som såväl företaget som de personer som jobbar med uppdraget sympatiserar med. ÖPPENHET – vi respekterar och värnar om den öppna demokratiska processen. EFFEKTIVITET – vi hjälper uppdragsgivarna att bygga sin egen pr-kompetens. HANDLING – vi är handlingsorienterade och proaktiva. Westander är en av Sveriges snabbast växande pr-byråer. Byrån har 18 anställda och cirka 35 aktiva kundrelationer.