Pr-handboken 2022

Offentliga konflikter årets nyhet i Pr-handboken

I dag släpper Westander den artonde upplagan av Pr-handboken, med 300 tips om hur man kommunicerar på andra sätt än genom köpt reklamutrymme. Nytt för i år är bland annat 10 tips om offentliga konflikter.

– Företag som hamnar i konflikt inför öppen ridå drabbas lätt av handlingsförlamning eller agerar i affekt. Genom att i stället sänka konfliktnivån går det att visa att man är den resonabla parten, säger Birger Lycken, ansvarig för Westanders tjänster inom kriskommunikation.

Pr-handboken 2022 innehåller totalt 50 helt nya tips. Utöver tipsen om offentliga konflikter handlar de nya tipslistorna om allt från hur man skapar en bra pr-kampanj och påverkar statliga utredningar till hur man leder digitala möten framgångsrikt.

– Westander vill bidra till att fler deltar i samhällsdebatten. Ju fler som engagerar sig i debatten, desto bättre är det för demokratin, samhällsutvecklingen och tilliten mellan människor, säger Westanders vd Patrik Westander.

Berättelsen om Pr-handboken börjar kring millennieskiftet med ett inställt föredrag för Djurens Rätt. Henrik Westander hade sammanställt över 15 års erfarenhet av att opinionsbilda mot svensk vapenexport. Nu hade han 101 praktiska pr-tips, men inga åhörare. Ur misslyckandet föddes idén om en kostnadsfri handbok för att göra pr-verktygen tillgängliga för fler.

Pr-handboken har hittills utkommit i 18 upplagor och tryckts i totalt 252 000 exemplar. Många fler tipslistor finns att läsa på westander.se, där Pr-handboken förra året hade 80 000 unika sidvisningar. Mångfaldigande av Pr-handboken är tillåtet med angivande av källan.

Välkommen att kontakta någon av våra konsulter för expertkommentarer.

Birger Lycken, ansvarig för Westanders tjänster inom kriskommunikation, 070-234 64 84, birger.lycken@westander.se

Patrik Westander, vd på Westander, 073-687 82 55, patrik@westander.se

Beställ kostnadsfritt enstaka exemplar av Pr-handboken 2022 eller ladda ner den här.

Kategorier

Pr handlar om att kommunicera på andra sätt än genom köpt reklamutrymme. Westander hjälper företag och organisationer att stärka varumärket, bilda opinion och påverka politiska beslut. Vi vill bidra till att fler deltar i samhällsdebatten. Bland Westanders uppdragsgivare finns Bankomat, Hjärt-Lungfonden, IVL Svenska Miljöinstitutet, Länsförsäkringar Fastighetsförmedling, Ragn-Sells, Sekab, UC och Visma.

Birger Lycken

Seniorkonsult och föreläsare 070-234 64 84