Pressinbjudan: I dag utses Hetast i Almedalen

I dag fredag den 8 juli delas priset Hetast i Almedalen 2011 ut till den aktör som lyckats bäst med att få ut sitt budskap under årets Almedalsvecka. Nominerade är KRIS, Vårdförbundet, Patrik Sjöberg, det alkoholfria minglandet och Expressens valstuga.

Vem lyckades bäst med att få ut sitt budskap under årets Almedalsvecka? Vad blev veckans samtalsämne och vilken fråga dominerade i traditionella och sociala medier? För femte året i rad delar pr-byrån Westander ut priset Hetast i Almedalen. Vinnaren utses av en jury med ledamöter från ideella organisationer, media och näringsliv. Allmänheten är välkommen att nominera till priset.

Tid och plats för prisutdelning:
I dag fredag den 8 juli klockan 9.30 i Gotlands Studentkår Rindis kårhus, rum 118 (nedre baren), Visby.

Nominerade till priset Hetast i Almedalen:
KRIS (Kriminellas revansch i samhället) – med många medlemmar i tröjor på klassiskt Almedalsmanér har de inte gått att undgå.
Vårdförbundet – vita kors och tydliga budskap har synts i många kanaler.
Patrik Sjöberg – har synts överallt och alla pratar om att han är här.
Det alkoholfria minglandet – vill man bli en snackis serverar man vatten i år.
Expressens valstuga – symboliserar medias allt mer intensiva bevakning av veckan.

Juryledamöter:
Fredrik Kron, avdelningschef Opinion och påverkan, Svenska Amnesty
Helena Fornstedt, informationsdirektör, Svenska Statoil
Helene Öberg, sammankallande partistyrelsen (MP), talesperson i hälso- och sjukvårdsfrågor för (MP) i Stockholms läns landsting
Rolf van den Brink, journalist, Dagens Opinion
Janna Sundewall, pr-konsult, Westander (juryns ordförande)

Dagens Opinion är mediepartner för Hetast i Almedalen.

Tidigare vinnare:
2010: Priset delades av Feministiskt initiativ och Frälsningsarmén
2009: Rättvisemärkt
2008: Ingvar Åkesson, generaldirektör för FRA
2007: Vigseln mellan RFSL:s ordförande Sören Andersson och Daniel Juvas

Janna Sundewall, pr-konsult på Westander och juryns ordförande, 08-464 96 57, 0733-10 10 07, janna.sundewall@westander.se

Westander söker lobbyister/pr-konsulter. Läs mer på www.westander.se

Regioner

Westander hjälper företag och organisationer att få publicitet och/eller påverka politiska beslut. Vi vill bidra till att fler blir aktiva samhällsaktörer. Westander avviker i flera avseenden från den rådande branschlogiken: Engagemang – vi åtar oss enbart uppdrag som såväl företaget som de personer som jobbar med uppdraget sympatiserar med. Öppenhet – vi respekterar och värnar om den öppna demokratiska processen. Effektivitet – vi hjälper uppdragsgivarna att bygga sin egen pr-kompetens. Handling – vi är handlingsorienterade och proaktiva. Bland Westanders uppdragsgivare finns Flygbussarna, Hjärt-Lungfonden, Kronans Droghandel, Previa, Statoil, Svensk Vindenergi och Visma.