Varumärkestips årets nyhet i pr-handboken

Varumärkestips årets nyhet i pr-handboken

Lagom till Almedalsveckan släpper Westander den trettonde upplagan av pr-handboken, med över 200 tips om hur man lyckas med medierelationer, sociala medier och lobbying. Nytt för i år är bland annat 10 tips om varumärken.

– Många företag saknar i dag en praktiskt användbar varumärkesplattform. Vi vill avdramatisera varumärkesarbetet och göra det enkelt för alla att jobba med varumärkesfrågor, säger Westanders byråchef Johanna Look.

Pr-handboken 2017 lyfter också fram ett starkare varumärke som ett av sju skäl att delta i samhällsdebatten: ”Det har högre trovärdighet än betald annonsplats, är mer kostnadseffektivt och skapar mer förtroende. Att ta ställning externt uppmuntrar dessutom till ansvarstagande internt och minskar risken för förtroendekriser.”

– Deltagande i samhällsdebatten är den ultimata varumärkesbyggaren. Vi vill inspirera fler att arbeta långsiktigt och systematiskt med sina varumärken – med eller utan hjälp av en pr-byrå, säger Westanders vd Patrik Westander.

Pr-handboken har hittills utkommit i 13 upplagor och tryckts i totalt 190 000 exemplar. Handboken är gratis för alla och tipsen handlar om allt från hur man skriver pressmeddelanden och debattartiklar till hur man hanterar kritik i sociala medier och gör en målgruppsanalys.

Westanders byråintäkt har de senaste åren ökat med åtta procent i årsgenomsnitt, från 26 miljoner kronor 2011 till 35 miljoner 2015. Företagets långsiktiga expansionsmål är att bli en av Nordens största pr-byråer.

Johanna Look, byråchef på Westander, 073-701 96 10, johanna.look@westander.se

Patrik Westander, vd på Westander, 073-687 82 55, patrik@westander.se

Beställ enstaka exemplar av pr-handboken 2017 kostnadsfritt och ladda ner handboken här.

Westander hjälper företag och organisationer att skapa publicitet, bilda opinion och påverka politiska beslut. Vi vill bidra till att fler deltar i samhällsdebatten. Bland Westanders uppdragsgivare finns Brandskyddsföreningen, Bukowskis, Collectum, Hemfrid, Hjärt-Lungfonden, Håll Sverige Rent, IVL Svenska Miljöinstitutet, Sekab, Upplands Väsby kommun och Visma.

Johanna Look

Byråchef 073-701 96 10