Westander ökar med 14 procent

Pr-byrån Westanders byråintäkt blev rekordstora 7,9 miljoner kronor under första kvartalet, en ökning med 14 procent jämfört med motsvarande period 2012. Vinstmarginalen uppgick till 22 procent.

– Vi gläds åt ett nytt intäktsrekord i kombination med en mycket stabil lönsamhet. Vinsten under första kvartalet har nu landat på över en miljon kronor åtta år i rad, säger Westanders vd Patrik Westander.

Westanders rörelseresultat var 1,7 miljoner under första kvartalet 2013, vilket är 0,1 miljoner mindre än första kvartalet 2012. Under perioden 2006-2013 har vinsten under första kvartalet legat stabilt mellan 1,0 och 2,1 miljoner kronor.

– De goda ekonomiska resultaten är ett kvitto på att vårt grundläggande strategival fungerar. Westander ska inte konkurrera med lågt pris, utan med hög kvalitet och nöjda uppdragsgivare, säger Patrik Westander.

Westanders enhetliga och öppet redovisade timpris är 1 800 kronor exklusive moms. Byrån utsågs nyligen till Årets Stora Pr-byrå 2012 i Regis och Dagens Industris kundundersökning. Därmed har Westander utsetts till Årets Byrå under fyra av de senaste fem åren.

De tio största uppdragsgivarna stod för 45 procent av byråintäkten under första kvartalet. Intresseorganisationer svarade för 51 procent av Westanders byråintäkt, medan företag stod för 40 procent och myndigheter för resterande 9 procent. Medierelationer utgjorde 83 procent av byråintäkten och lobbying svarade för 17 procent.

Patrik Westander, vd på Westander, 08-464 96 51, 073-687 82 55 patrik@westander.se

Vill du också jobba på en pr-byrå där vi tror på öppenhet och bara tar uppdrag som vi själva sympatiserar med? Läs mer på www.westander.se

Kategorier

Westander hjälper företag och organisationer att få publicitet och/eller påverka politiska beslut. Vi vill bidra till att fler blir aktiva samhällsaktörer. Westander är på många sätt en annorlunda pr-byrå: Engagemang – vi åtar oss enbart uppdrag som såväl företaget som de personer som jobbar med uppdraget sympatiserar med. Öppenhet – vi respekterar och värnar om den öppna demokratiska processen. Effektivitet – vi hjälper uppdragsgivarna att bygga sin egen pr-kompetens. Handling – vi är handlingsorienterade och proaktiva. Bland Westanders uppdragsgivare finns Flygbussarna, Hjärt-Lungfonden, Polisförbundet, Previa, Statoil, Svensk Vindenergi och Visma.

Vi vill bidra till att fler deltar i samhällsdebatten

Westander hjälper företag och organisationer att stärka varumärket, bilda opinion och påverka politiska beslut. Vi vill bidra till att fler deltar i samhällsdebatten.

Pr-byrån grundades år 2000 av två bröder, Henrik och Patrik Westander, den ena fredsaktivist och den andra oljebolagsdirektör. Vi är i dag cirka 40 anställda med olika bakgrund, främst från områden som politik, journalistik, ledarskap, företagande och marknadsföring.

Westander har varje år sedan starten varit ett lönsamt företag. Byråintäkten har de senaste åren ökat med 9 procent i årsgenomsnitt, från 26 miljoner kronor 2011 till 45 miljoner 2020. Företagets långsiktiga expansionsmål är att bli en av Nordens största pr-byråer.

De senaste tio åren har vi vunnit fler kundundersökningar än någon annan svensk pr-byrå. Vi vill vinna ännu fler.