Westander värvar från Svenska Dagbladet

Pr-byrån Westander har anställt Björn Malmström, som tidigare arbetat i drygt tio år som reporter och nyhetschef på Svenska Dagbladet. Han har bland annat varit ansvarig för tidningens bevakning av utbildningsfrågor.

– Westander är ett modernt kunskapsföretag med ett tydligt samhällsengagemang och en sympatisk öppenhetsfilosofi. Jag ser fram emot att använda min journalistiska kompetens i ett nytt sammanhang, säger Björn Malmström.

Björn Malmström har lång erfarenhet som nyhetsjournalist, främst från Svenska Dagbladet där han arbetade mellan 2000 och 2011 som reporter och periodvis som nyhetschef. Han har även varit redaktör för SvD:s undersökande och fördjupande journalistik och var i flera år ansvarig för bevakningen av skol- och utbildningsfrågor.

– Björn Malmström är en skicklig journalist med goda kunskaper inom en rad samhällsområden. Våra uppdragsgivare kommer att ha stor nytta av hans breda kompetens och vassa penna, säger Westanders vd Patrik Westander.

Westander har nu 30 anställda och har som mål att växa till 35 anställda 2014. Den senaste rekryteringskampanjen resulterade i 258 ansökningar och urvalsprocessen pågår för fullt.

Björn Malmström, pr-konsult på Westander, 072-579 17 09 bjorn.malmstrom@westander.se

Patrik Westander, vd på Westander, 08-464 96 51, 073-687 82 55 patrik@westander.se

Vill du också jobba på en pr-byrå där vi tror på öppenhet och bara tar uppdrag som vi själva sympatiserar med? Läs mer på www.westander.se

Kategorier

Westander hjälper företag och organisationer att få publicitet och/eller påverka politiska beslut. Vi vill bidra till att fler blir aktiva samhällsaktörer. Westander är på många sätt en annorlunda pr-byrå: Engagemang – vi åtar oss enbart uppdrag som såväl företaget som de personer som jobbar med uppdraget sympatiserar med. Öppenhet – vi respekterar och värnar om den öppna demokratiska processen. Effektivitet – vi hjälper uppdragsgivarna att bygga sin egen pr-kompetens. Handling – vi är handlingsorienterade och proaktiva. Bland Westanders uppdragsgivare finns Flygbussarna, Hjärt-Lungfonden, Polisförbundet, Previa, Statoil, Svensk Vindenergi och Visma.

Vi vill bidra till att fler deltar i samhällsdebatten

Westander hjälper företag och organisationer att stärka varumärket, bilda opinion och påverka politiska beslut. Vi vill bidra till att fler deltar i samhällsdebatten.

Pr-byrån grundades år 2000 av två bröder, Henrik och Patrik Westander, den ena fredsaktivist och den andra oljebolagsdirektör. Vi är i dag cirka 40 anställda med olika bakgrund, främst från områden som politik, journalistik, ledarskap, företagande och marknadsföring.

Westander har varje år sedan starten varit ett lönsamt företag. Byråintäkten har de senaste åren ökat med 9 procent i årsgenomsnitt, från 26 miljoner kronor 2011 till 45 miljoner 2020. Företagets långsiktiga expansionsmål är att bli en av Nordens största pr-byråer.

De senaste tio åren har vi vunnit fler kundundersökningar än någon annan svensk pr-byrå. Vi vill vinna ännu fler.