Westanders seminarium i Almedalen: Åtta av tio kommer älska det här seminariet

Inom pr, media och politik är statistik ett av de viktigaste verktygen. Är procenttecknet vägen till journalisters och politikers hjärtan? Manipuleras vi av sifferexercisen eller är statistik ett redskap i demokratins tjänst? På Westanders seminarium i Almedalen diskuterar en erfaren panel ämnet under ledning av Sofi Klang, pr-konsult på Westander.

– Att presentera färsk statistik ger ett intryck av objektivitet och trovärdighet, men tillförlitligheten beror på hur man ställer frågorna och hur resultatet presenteras, säger Sofi Klang, pr-konsult på Westander och moderator för seminariet.

I panelen deltar Bo G Andersson, pr-konsult på Westander och tidigare redaktör på DN Debatt, Maria Ferm, riksdagsledamot (MP), Toivo Sjörén, chef för opinionsundersökningar på TNS Sifo samt Jenny Stiernstedt, journalist på Svenska Dagbladets Faktakollen.

– Styrkan med statistik är att den kan ge nya insikter och öka tyngden i en debatt- eller nyhetsartikel, men allt hänger på underlagets kvalitet. Alla aktörer skulle tjäna på ett mer kritiskt förhållningssätt till siffror och undersökningsmetodik, säger Bo G Andersson, pr-konsult på Westander och tidigare redaktör på DN Debatt.

Tid och datum: Onsdag den 4 juli, klockan 10.30–11.30.
Plats: Innergården på Södra Kyrkogatan 13 i Visby.
Övrigt: Hörselslinga finns. Westander bjuder på kaffe och bulle. Twittra gärna från seminariet – ange #almedalen och #westander.

Sofi Klang, pr-konsult och ansvarig för Westanders Almedalssatsning, 076-774 41 13, sofi.klang@westander.se

Sara Arborén, pr-konsult på Westander, 070-741 53 88, sara.arboren@westander.se

Vill du också jobba på en pr-byrå där vi tror på öppenhet och bara tar uppdrag som vi själva sympatiserar med? Läs mer på www.westander.se

Westander hjälper företag och organisationer att få publicitet och/eller påverka politiska beslut. Vi vill bidra till att fler blir aktiva samhällsaktörer. Westander är på många sätt en annorlunda pr-byrå: Engagemang – vi åtar oss enbart uppdrag som såväl företaget som de personer som jobbar med uppdraget sympatiserar med. Öppenhet – vi respekterar och värnar om den öppna demokratiska processen. Effektivitet – vi hjälper uppdragsgivarna att bygga sin egen pr-kompetens. Handling – vi är handlingsorienterade och proaktiva. Bland Westanders uppdragsgivare finns Flygbussarna, Hjärt-Lungfonden, Polisförbundet, Previa, Statoil, Svensk Vindenergi och Visma.

Sara Arborén

Affärsområdeschef 070-741 53 88