Fotograf: Anders Nicander / 2Entertain

Björn Skifs släpper nyskriven ”Sommarvisa” lagom till midsommar.

Björn Skifs tillhör sedan länge våra mest älskade artister. Han har genom åren rört sig inom en mängd olika musikaliska genres men faktiskt aldrig spelat in en sommarvisa.

Bakom låten ligger Peter Kvint, som även har spelat gitarr, producerat, arrangerat och mixat. Gästsångerskan Grant ger med sin röst en fin lyster till låten. Anna Dagers cello är en passande krydda. Den spelades in och gjordes klar på mindre än en vecka.

Han är vass, Peter, berömmer Skifs. Han skrev ju musiken till min julskiva, ”It's Christmas häromåret. Vi kände att vi ville göra något mer ihop, så när han har skrivit något som han tror kan passa, hör han av sig.

Skifs föll genast för denna varsamma och vackra hyllning till sommaren, livet och vänskap. En avspänd, akustiskt färgad visa om sköna dagar med människor man vill ha nära.

”Så vi tar en skål för oss, den tid som gått och en sommarnatt som aldrig vill ta slut. Du har din hand i min en ljummen vind, blåser bort allt det som var, nu får vi allt det där vi ville ha.”

Det är en fröjd att sjunga Peters låtar – han är ju själv en mycket bra sångare och vet vad som känns naturligt att sjunga. Att spela in en sommarvisa kändes dessutom extra kul, eftersom jag aldrig har gjort något sådant förr, konstaterar Skifs.

- Först kom en platta om vinter, sedan en sång om sommar och vår. Nu är det bara hösten som saknas! skrattar Skifs.

Måndagen den 24/7 gästar Björn Skifs Lotta på Liseberg och i höst flyttar han sin succéshow från Hamburger Börs I Stockholm till Amiralen i Malmö och våren 2024 åker showen vidare till Göteborg och Rondo.

Lyssnings länk till Björn Skifs "Sommarvisa" digital release torsdag 22/6. Länken får inte spridas eller delas utan är en recensions länk.

Soundcloud:

Reklam, student och närradio kan ladda ner sitt ex av "Sommarvisa" här,

Master: https://isaac.wmg.com/?w=nBHUsnKT3L

Cover: https://isaac.wmg.com/?w=rLs8s7ahUq

A/R och produktions ansvarig Johan Olsson når ni via johan.olsson@warnermusic.com