Foto: Torun Börtz

“ Det är sällan vi hör svenska låtar i Americana/country-facket som inte skulle behöva skämmas för sig inom dagens alt.country i Nordamerika, säger musikjournalisten Olle Berggren om Jennifer Saxell. Den 25/11 släpper hon sitt andra album!

Det är sällan vi hör svenska låtar i Americana/country-facket som inte skulle behöva skämmas för sig inom dagens alt.country i Nordamerika. Jag har lyssnat på ett knippe av Jennifers nya låtar och är mäkta imponerad. Detta är låtskrivande vi inte är vana vid i Sverige.…” (Olle Berggren - Expressen/Kvällsposten)

När Jennifer Saxell släppte sin första platta i Sverige 2015 – Daisy Roulette hyllades den av en samstämmig svensk kritikerkår. Det här var amerikana på riktigt och Jennifer beskrevs som sångerska och låtskrivare i världsklass. Hon är noga i sitt skapande, en perfektionistisk konstnär där kontraster och det oväntade vävs in i bilden, oavsett om det handlar om musiken eller bildkonsten. Den speciella rösten – lika sammetslen och smekande som övertygande och kraftfull, nära och stark på samma gång. Jennifers låttexter broderas omsorgsfullt till finurlig rockpoesi med en twist, där berättelser och betraktelser från hennes brokiga liv och erfarenheter berör den som lyssnar. Men samtidigt…som om låtarna utbrister ”Låt er icke luras!”…Jennifer Saxell är musikaliskt sprungen ur den nordamerikanska country- och rocktraditionen och det finns en tuffhet och attityd i hennes musik som tar henne till en musikalisk plattform hon delar med till exempel Bonnie Raitt eller Lucinda Williams.

”Det krävs både konstnärligt mod, humor, livserfarenhet och musikalisk skicklighet för att kunna skriva en övertygande och berörande låt om förlorad kärlek och samtidigt rimma fridgerator” med ”perculator”. Det är lite geni över det.” (Maria Anderberg, musiker, skribent)

Nu är Jennifer Saxell aktuell med sitt andra album som vuxit fram och spelats in under tre års tid i södra Sverige där hon bor. Fredag den 25/11 släpps ”Let´s Talk About Me” digitalt, men kommer även som vinyl lite senare under 2023.

Här kommer din recensions och lyssningslänk, till Jennifer Saxells album "Let´s Talk About Me"

Kort om Jennifer,

JENNIFER SAXELL, född och uppvuxen i en musikalisk familj på Canadas västkust, började sjunga och skriva egna låtar redan som barn.

Sedan dess har livets resa fört henne från "honky-tonks" till konserthallar, från festivaler till inspelningsstudior.

Musiken inspireras av hennes rötter i den nordamerikanska country-, folk- och rocktraditionen och texterna broderats till finurlig sångpoesi med en alldeles egen twist. Hon levererar låtarna med sin speciella röst, lika sammetslen och smekande som övertygande och kraftfull.

Jennifer, som också är en etablerad konstnär, delar sin tid mellan Vancouver Island, Phoenix Arizona och södra Sverige.

Läs mer om Jennifer under relaterade länkar