Foto: Jocke Wik

"Döden är svår hur den än kommer". Barbro Ohlson Smith samtalar med fd statsministern Ingvar Carlsson

En natt i oktober 2020 ligger fd statsministern Ingvar Carlsson i sin säng. Han har just läst att äldre män löper den största risken att dö under pågående pandemi ifall de drar på sig en infektion. Är det slut nu, tänker han.

I det senaste avsnittet av Min död min begravning podcast, inspelat den 28 februari, Olof Palmes dödsdag, gästas Barbro Ohlson Smith av Ingvar Carlsson. Han som mot sin önskan fick ta över ett jobb andra drömmer om. För Ingvar låg i stället en fruktansvärd anledning bakom det nya jobberbjudandet. Lyssna till Ingvars egen berättelse om hur döden följt honom sedan barnsben och lett till att han själv skrivit boken "I sällskap med döden", hör honom berätta om hur kvinnorna i hans liv spelat en avgörande roll i de stora beslut han fattat kring sin karriär. Och om hans tankar kring den aktuella situationen i Europa och mediernas ansvar kring att hålla folkmoral och hopp uppe. Ett samtal med vår förre statsminister som ger oss inblickar i hans livslånga bana som statsman och politiker och om såren som aldrig kunnat läkas.

Citat från intervjun,

"Därute sitter kanske mördaren eller mördarna och de ska inte få se mig bryta ihop. De ska få se att svensk demokrati fungerar".
Ingvar Carlsson
fd statsminister

"Döden är svår, hur den än kommer. Den stora kollektiva sorgen, den snabba eller att se en person försvinna steg för steg. Det går inte att jämföra. Det gäller bara att klara av det så gott man kan".
Ingvar Carlsson
fd statsminister

Poddavsnittet släpps tisdag den 12 mars kl.04.00. Se länkar nedan.