Artwork Jonas Rejment

Jannica Fernström debuterar med EP´n Apologies To All Of My Neighbours

Jannica Fernström har under en betydande tid verkat inom hästsporten på professionell nivå. Efter att ha lidit av tre ryggskador tog Jannica det modiga steget att avsluta den karriären. "Det var ingen resa jag kände mig redo att ta igen", kommenterar Jannica.

Mot alla förväntningar tog hon sitt första steg in i en ny värld genom att delta i en audition för en musikutbildning vid 39 års ålder. ”Musik hade aldrig varit en del av min uppväxt. Det enda skulle väl vara blockflöjtlektionerna i trean typ” säger Jannica.

Efter det har hon gått på olika musikutbildningar och i höstas fick Jannica ett musikstipendium. Ett stipendium som gjorde det möjligt för Jannica att spela in sin debut EP. Jannica berättar ”I mitt musikprojekt har jag fått en hel drös av fantastiska musiker med mig: Nicci Wallin på trummor, Sven Lindvall på bas, Staffan Astner på gitarr, Stefan Brunzell på keys/orgel, Wojtek Goral på sax, Stefan Persson på trumpet, Ingela Ohlson på kör och sist men inte minst Matte Lagerwall som sjöng med mig på ”Seven Spanish Angels”.

Inspelningen gjordes i K51 studios i Stockholm och Jannica och bandet spelade in på ”old style” vis dvs, Jannica samlade ihop hela kompet i samma rum och tryckte på recordknappen utan klicks. Den 1 maj releasar hon plattan ”Apologies To All Of My Neighbours” och spelar live på Nosh & Chow i Stockholm. På rockplattan flirtar hon lite med både soul och funk. Hon har tidigare representerat Sverige i Sanremo sr worldfinal och slutade på en fjärdeplats med just ”Seven Spanish Angels”. Producerat har Wojtek Goral gjort och mixade gjorde Erik Hjalmar Holmberg.

Singelrelease Spotify 1 maj,

1.Seven Spanish Angels

2.Answer To Mother Popcorn

I höst väntar en riksomfattande turné tillsammans med The Boppers och Rockabilly Faboulus på konserthus och teatrar. Turnéplan hittar ni på https://guppy.nu/boppers

Lördag den 4 maj Kl.14.00 inviger Jannica Fernström Jerry Williams torg i Solna (Storgatan/Huvudstadsgatan) och lirar live på plats med sina musiker.

8 juni kan ni se Jannica på Work Together festival i Skellefteå

10 augusti i Haninge på Trädgårdsrock