Fotograf: Karolina Engman

Lustans Lakejer öppnar för Simple Minds!

När Johan Kinde var 16 år såg han Simple Minds på Music Palais i Stockholm. Det var en konsert som förändrade hans liv. Det här var 1979, Lustans Lakejer hade ännu inget skivkontrakt och Simple Minds var i princip okända. Mycket har hänt sedan dess. Nu möts de två tongivande banden igen – Lustans Lakejer kommer att öppna för Simple Minds på Rosendal i Stockholm 12 juni!

Två år efter den där konserten som förändrade Johan Kindes liv stod både Lustans Lakejer och Simple Minds inför sina genombrott. Lustans Lakejer släppte sitt självbetitlade debutalbum och sitt genombrottsalbum ”Uppdrag i Genève”, med låtar som ”Rendez-vous i Rio” och ”Stilla Nätter”, medan Simple Minds för första gången gick in på den svenska albumlistan med dubbelskivan ”Sons and Fascination”. Sedan dess har bägge banden varit med och format musikhistorien.

Det blir en fantastisk upplevelse för new wave-fantasterna då Simple Minds greatest hits-turné når Stockholm 12 juni. En kväll, två legendariska band i vacker parkmiljö. Vi hälsar Lustans Lakejer, som i år firar 40-årsjubiléet av deras klassiska singel ”Diamanter” och mest sålda album ”En plats i solen”, välkomna till den stora utomhuskonserten på Rosendal.

Biljetterna hittar ni på https://www.eventim.se/event/s...

CIRKATIDER:
17.00: Dörrar öppnar
Ca 18.00: Lustans Lakejer
Ca 20.00: Simple Minds
Ca 22.00: Slut

Lustan Lakejer är aktuell med nysläppta singeln "Jag kan läsa mellan raderna" från kommande studioalbumet "Mörk Materia" som släpps i september.

Singeln "Jag kan läsa mellan raderna" skildrar en kärleksrelation som stagnerat och Johans Kindes text förmedlar all den bitterhet och vanmakt som ett annalkande uppbrott för med sig. Men i Lustans Lakejers händer blir låten också en suggestiv och sensuell berättelse - en elektronisk pasodoble klädd i nattens melankoliska ljus.