”Raggarna bestämmer vilka låtar som kommer på topplistan”

”Raggarna bestämmer vilka låtar som kommer på topplistan”

På midsommar 24/6 släppte grupperna Elov & Beny samt Sofie Svensson & Dom Där låten
”Bubbel på balkongen” ihop, och redan första dygnet hade låten streamats över 140.000 gånger (!)
I skrivande stund närmar sig låten 1,5 miljon lyssningar på drygt en vecka – och just nu ligger låten på plats 4 av Sveriges mest streamade låtar. (Top 50 Sverige – Spotify)

Låten gjorde sig först känd på TikTok, där Sofie publicerade ett klipp där hon sjöng och spelade gitarr. Hon frågade sina följare vad titeln bör vara för låten. Elov & Beny såg klippet, och kommenterade ett förslag. Varpå följarna önskade att banden skulle göra låten tillsammans. Sagt och gjort så skrevs låten klart tillsammans och användarna på TikTok använde ljudet från studion för att sprida låten innan den ens var släppt på övriga plattformar.

Med glimten i ögat sjunger dem ”Han ville dricka bubbel på balkongen, röka cigg och hålla om mig – men jag ville bara ut och ströga, åka 15 varv på Löga”. – och driver således med finkulturen i kombination med bilkultur.

Tusentals Tiktok-videos har gjorts där man använder låten när man ”strögar”’ dvs glider runt i bilar planlöst och bara umgås, festar och har kul – och sannerligen är det detta som placerat låten bland topplåtarna i Sverige. Man skulle kunna säga att bilburen ungdom har lyft låten till toppen och är en av musikbranschens dolda makthavare.

”Fyller folkparker men syns sällan i media”

Båda banden är otroligt populära i partygenren, och har genom åren fyllt både folkparker och klubbar. I början av året spelade båda grupperna tillsammans på Pumpen i Södra vi – vilket slutade med publikrekord på 1300 gäster. Festen efteråt är givetvis bilburen och är minst lika stor del av eventet som eventet i sig. Detta är en kultur som är och gärna håller sig långt ifrån Stockholms innerstad som Sofie Svensson och Elov & Beny varit en del av i många år. Elov & Beny och Sofie Svensson har sällan synts till i traditionell media som radio, tv eller nyhetskanaler utan man har istället haft en bra kontakt med sin lyssnare och följare via sociala medier och framförallt liveframträdanden på Sveriges folkparker och krogar.

Bakgrund Elov & Beny

Elov & Beny grundades 2008 och består av Mattias ”Elov” Elovsson och Oscar ”Beny” Kilenius. Duon har släppt en hel del hits som både sålt guld och platina, under åren har man spelat live runt om i princip hela Sverige, framför allt på landsbygden där man är mer regel än undantag på festerna. Låtarna är ofta fyndiga och glada vilket hörs i både text och melodi.

Bakgrund Sofie Svensson

Bandet bildades 2017 och musiken kan beskrivas som en blandning mellan pop & rock, med satiriska & humoristiska texter på svenska. Bandets låtar spelas flitigt på förfester och bilträffar. Bandet består av: Sofie Svensson (sång), Robin Jonsson (gitarr), Andy Bergström (keys), Tompa Taipale (trummor) & Rille Åberg (bas)

Tillsammans har deras musik streamats hela 165 000 000 (Etthundrasextiofemmiljoner) gånger på Spotify