Fotograf: Olov Karlsson

Stjärnan från Vår tid är nu får huvudroll i ny musikal

Charlie Gustafsson från tv-serien Vår tid är nu, gör musikaldebut i Noice Rockmusikalen, som har premiär 11 november på Cirkus i Stockholm.

Jag har så länge jag kan minnas drömt om att göra musikal, och att få medverka i den här originaluppsättningen känns fantastiskt. Jag hade lite koll på Noice innan men vidden av deras otroliga låtskatt och gripande historia var okänd för mig och det är med en stor ära jag tar mig an rollen som Peo Thyren. Med ett underbart gäng både på och bakom scen lever jag min dröm i replokalen just nu, och längtar efter att få möta publiken” säger Charlie Gustafsson.

Gruppen Noice bestod av fyra tonåringar från Gustavsberg, vars popularitet exploderade efter ett framträdande i tv-programmet Måndagsbörsen 1980. Med tiden kom Noice att bli en av den svenska musikhistoriens mest ikoniska band. Framgångarna slutade drygt 20 år senare i tragedi, när två av gruppens unga medlemmar gick bort innan de fyllt 40. Nu, drygt 40 år efter bandets genombrott, hyllas Noice med en mycket påkostad rockmusikal på den anrika arenan Cirkus i Stockholm. I musikalen skildras gruppens första år från 1975 till december 1981.

Det är helt galet, och otroligt stort, att det görs en musikal om oss i Noice. Tänk om vi hade vetat det när vi stod och repade i ett garage hemma i Gustavsberg i mitten av 70-talet.” säger Peo Thyrén, basist och låtskrivare i Noice.

Skådespelarna som gestaltar Noice-medlemmarna är:

Charlie Gustafsson som Peo Thyrén
Charlie Grönvall som Hasse Carlsson
Einar-Hugo Strömberg som Freddie Hansson
Jakob Wallgård som Robert Klasen
Isac Aspberg som Fredrik von Gerber

Pressbild Noice Rockmusikalen. Foto: Peter Knutson

Totte Lundgren är musikalens producent. Som konsertarrangör har han i flera decennier drivit rockklubben KB i Malmö och var medproducent till Kal P Dal - En rockmusikal, som blev en otrolig succé i Skåne och har setts av 75 000 besökare.

Regissören och manusförfattaren Robert Lillhonga regisserade rockmusikalen om Kal P Dal, och långfilmen Hata Göteborg, och är nu manusförfattare och regissör av Noice Rockmusikalen.

"Då jag är född 1977, var jag lite för ung för att bli ett naturligt Noice-fan och hade ingen naturlig koppling till Noice när jag fick frågan om att både skriva manus och regissera en musikal om bandet. Men jag gav det en chans och blev väldigt tagen både av Noice musik och dess historia" säger Robert Lillhonga.

Gustaf Mardelius är rockmusikalens koreograf. Gustaf har tidigare medverkat som musikalartist och skådespelare i ett flertal musikaler och teaterföreställningar. Däribland Spelman på taket och Billy Elliot på Stadsteatern i Stockholm, Big Fish vid Uppsala Stadsteater samt i Dröse & Norbergs produktioner Äventyret Aladdin, Snövit och Wild thing – about love

Musical director är Anders Hansson, som tidigare har skapat internationella superhits som producent och låtskrivare åt bland andra Agnes ”Release Me”, Cher och Victoria Beckham. Här hemma i Sverige har han samarbetet med Orup, Magnus Uggla och Lena Philipsson för att nämna några.

SVT gjorde förra året en dokumentär om Noice, och den har till dags dato visats mer än en miljon gånger. Flera böcker har också skrivits om gruppen, varav den senaste, Noice: Tonårsdrömmar, skrevs av journalisten Linda Skugge och släpptes för några veckor sedan.

Kika in på ett av våra musikrep: Musikrep Noice Rockmusikalen