Vatten, vind, skog, berg och dalar - Sverige

Sverige får två nya visfestivaler i sommar och sätter fokus på kvinnliga artister

Lördag den 17 juni öppnar Hälsinglands Visfestival upp på Alirs Öga Söderhamn och den lördag den 19 augusti startar Varbergs Visfestival på Getterön i Varberg. Sverige får då också två helt nya naturarenor för kultur och musik.

Det är med stolthet Tomas Lingman (Hälsingland) och Anders Westin (Varberg) berättar att norra och södra Sverige får två nya visfestivaler sommaren 2023. Med våra festival kollegor har vi under vintern och våren planerat, stött och blött idéer med varandra om att bygga upp en varsin familjevänlig visfestival med lokala och nationella artister. Festivalen i Hälsingland är platsen Alirs öga (Söderhamn) vid norra Europas största naturkonstverk och festivalen i Varberg blir platsen nedanför ett av Hallands vackraste naturreservat på Getterön. Två fantastiska spektakulära naturmiljöer vid hav och berg och dalar.

Vi har fokuserat på kvalité och artister som vi vet tilltalar den breda publiken. Varbergs och Hälsinglands Visfestival sätter fokus på kvinnliga artister som är en viktig och aktuell fråga i musikbranschen. Kvinnor har länge varit underrepresenterade i festival Sverige och har fått mindre uppmärksamhet än sina manliga kollegor. I festivalerna kan vi presentera två comebacker. I Hälsingland kommer Monica Törnell med band och Varberg får vi besök av Sara Löfgren. Dessa fina artister har under senaste åren lyst med sin frånvaro, som vi nu äntligen får se live på scenen igen.

”Hälsinglands och Varbergs Visfestival sätter fokus på kvinnliga artister och är en viktig och aktuell fråga som inte bara handlar om musik, utan om samhället som helhet. Kvinnor har länge varit underrepresenterade i festival Sverige och har fått mindre uppmärksamhet än sina manliga kollegor.

Hälsinglands och Varbergs Visfestival är alltså inte bara en vanlig musikfestival, utan en festival som har en stark social dimension. Genom att aktivt sätta fokus på kvinnliga artister, tar festivalen ett steg i riktning mot en mer jämställd musikbransch.” Tomas Lingman och Anders Westin

Hälsinglands Visfestival lördag den 17 juni:

Lisa Miskovsky, Monica Törnell, Bo Sundström (från Bo Kaspers Orkester), Sara Zacharias (dotter till Ted Gärdestad), Anna Stadling, Iris Bergcrantz, Ida Wiklund samt lokala Hälsingefyr och Lisa Eismar.

Kontakt: Tomas Lingman – info@lingman.se

Varbergs Visfestival lördag den 19 augusti:

Sofia Karlsson, Lisa Miskovsky, Uno Svenningsson, Sara Zacharias, duon Dimpker Brothers med Adam och Martin Dimpker och Varbergs artisterna Sara Löfgren med dottern Leia samt Jenny Almsenius.

Kontakt: Anders Westin – info@varbergsvisfestival.se