Höstens böcker från Weyler förlag

Förra året prisades den isländska författaren Auður Ava Ólafsdóttir för sin roman Ärr. I höst är hon tillbaka med en ny roman som också den beskriver en isländsk vardag med den svarta humor som är typisk för Ólafsdóttir. Den nya romanen, Fröken Island utspelar sig på 60-talet då vi får följa den unga kvinnan Hekla och hennes författardrömmar i ett Reykjavik dominerat av en manlig, konservativ kulturelit. I samband med utgivningen av Fröken Island släpper vi också den hyllade svenska debuten Rosa Candida (2015) som pocket.

Auður Ava Ólafsdóttir kommer till bokmässan i Göteborg i september och till Internationell författarscen i Stockholm i november

Recensionsdag: 30 augusti

Jan Grues essäbok Jag lever ett liv som liknar ditt har fått ett fantastiskt mottagande i hemlandet Norge och är nominerad till Nordiska rådets litteraturpris 2019. När Jan Grue blir pappa får han ta över en bunt papper från sina föräldrar, en hyllmeter med journaler, läkaranteckningar och inlagor. Brev från myndigheter, som med jämna mellanrum undrar: Hur är pojkens tillstånd nu? Vi behöver bedöma hans hjälpbehov på nytt. Utifrån dessa papper, och sina erfarenheter av att leva med en sårbar kropp i ett modernt välfärdssamhälle, skriver Jan Grue om drömmar, arbete, framgång och tillgänglighet. Med stor kraft och precision skildrar han den uppoffring som krävs för att få leva ungefär som alla andra.

Jan Grue besöker Sverige i samband med utdelningen av Nordiska rådets litteraturpris i oktober.

Recensionsdag: 21 september

Anders Sundelin kom förra året ut med den uppmärksammade biografin över Sverker Åström, Diplomaten. I höst är han tillbaka med en bok om ytterligare en gåtfull person - Bosse Jansson och Brevbäraren som försvann. En måndag år 1976 försvinner brevbäraren Bosse Jansson spårlöst, och ingen har hört av honom sedan dess. Men brevbäraren och vänsteraktivisten Bosse har aldrig glömts bort, och i tomrummet efter hans försvinnande har många frågor uppstått. Var han en agent som blev för farlig för sina uppdragsgivare? Var han en ensam olycklig människa som ville försvinna? Eller möjligen ett slags bild för den den maoism som försvann lika plötsligt som den dykt upp i det svenska politiska landskapet? Anders Sundelin, reporter med förkärlek för svårbesvarade frågor, inleder nu ett sökande efter svar i fallet Bosse Jansson. Det är en berättelse där frågorna är lika intressanta som svaret.

Recensionsdag: 5 oktober

Det är november 1932 och slutkampen om makten i Tyskland är inledd. Intrigmakarna, lycksökarna och folkförförarna har samlats. Weimarrepubliken och den tyska demokratin har bara tio veckor kvar att leva.

I sin bok Dödgrävarna kartlägger historikern Hauke Friederichs och journalisten Rüdiger Barth utvecklingen dag för dag genom dagböcker, brev och dokument. Resultatet har blivit ett mångskiftande porträtt av en tid som känns oroväckande aktuell idag, av ett skeende som hade kunnat avvärjas.

Recensionsdag: 25 oktober

Nederländska Eva Meijer skriver i sin internationellt uppmärksammade bok Djurens språk med kunskap, humor och värme om den hemliga värld som är djurens kommunikation. Boken är översatt till 12 språk och har hyllats av läsare världen över för sin förmåga att förvåna och underhålla.

Hur låter valars kärlekssång? Hur kan en hund lära sig namnet på över tusen föremål? Och vad menar fladdermössen med sitt surrande i sommarnatten? Djurens sätt att kommunicera var länge ett mysterium, men på senare år har vetenskapen tagit stora steg mot att verkligen förstå djurens språk. I vissa fall kan vi till och med lära oss att tala med dem. Med hjälp av ny teknik och ett öppet sinnelag har vi idag fått avgörande insikter i både djurarter och hela ekosystem och vad vi människor kan lära oss av dem.

Eva Meijer kommer till Sverige under bokmässan i Göteborg.

Recensionsdag: 14 september

Juli Zeh är tillbaka med en spännande roman som utspelar sig i en nära framtid. I Tomma hjärtan får vi möta Britta Söldner och hennes affärspartner Babak Hamwi, grundare av företaget Bron. En lukrativ affärsmodell med döden som samarbetspartner.

»Det går att läsa Tomma hjärtan som ett svar på Houellebecqs Underkastelse.« Die Zeit

Recensionsdag: 21 september