Gå direkt till innehåll
Daniel Karlsson, barnens favorit från SVT:s Barnkanalen, kommer ut med två barnböcker 2017.

Barnens favorittrollkarl släpper flera böcker under 2017

Daniel Karlsson, 38, har äntligen hittat sin stil som barnboksförfattare och nu är han aktuell med två böcker på Whip media. Stilen han hittat grundar sig på självupplevda händelser ur vardagslivet, inte minst olika barndomsminnen, och mitt i allt det realistiska slänger han in något absurt och tokigt.

Historierna kommer ofta till genom att han improviserar fram en berättelse för sina tre barn och deras kompisar. Signes äppelträd improviserade han fram på sin dotters förskola och den innehåller allt det där som är karakteristiskt för honom som författare.

– När jag var liten och bodde på landet utanför Helsingborg hade vi en enda granne. Hon hette Signe och hade ett äppelträd. Så långt är allt sant, men för att göra det lite roligare lät jag en tiger flytta in i hennes äppelträd och det hade hon ingen på riktigt, förstås. Även om det är väldigt orealistiskt med en tiger i ett äppelträd kan ju allt hända i sagans förtrollade värld och därför köper man det som läsare. Jag gillar mixen av balanserad verklighet och skruvad fantasi och tror att just det är min styrka som författare, förklarar Daniel Karlsson.

Ger efter för kreativiteten

Den andra boken som kommer ut är Legenden om Thord och den skrev han rekordsnabbt. Egentligen höll han på med manuset till en fantasybok, men åren gick och han blev aldrig klar. Efter sju år hade han fått nog av den bångstyriga berättelsen, för den höll sig inte innanför ramarna.

– Jag har en sorts humor som är rätt jobbig och den dyker upp hela tiden, även när jag själv inte vill det. Huvudpersonerna i min fantasyroman drabbades hela tiden av väldigt konstiga saker. En gång kom till exempel en hungrig säl och skulle äta upp dem. Jag sa till mig själv att skärpa mig, men det var omöjligt, så till slut gav jag upp och öppnade ett helt nytt dokument. Jag skrev titeln Legenden om Thord och började hitta på. En halvtimme senare var sagan klar.

Visserligen har han bearbetat manuset i efterhand, men han skrev bokstavligt talat ner legenden på stående fot och uppskattade att han äntligen fick skriva precis som han själv innerst inne ville.

Upp-och-ner-vänd värld

Han utgick från den klassiska sagomodellen där en prins räddar prinsessan, men han kastade om rollerna helt. Det fick bli en prinsessa som skulle rädda en prins istället. I de klassiska sagorna brukar prinsen vara modig, men det var för förutsägbart, så i Legenden om Thord är prinsessan livrädd.

– Det händer många knasiga saker längs vägen, för det är en väldigt skruvad historia, men jag har också lekt med språket på ett alldeles speciellt sätt. Jag använder mig till exempel av uttryck som ”en duva svart som snö”. Det är ju rätt galet, säger Daniel pillemariskt.

Hittade rätt förlag

Han var inte säker på att någon skulle vilja ge ut hans märkliga sagor, men så fick han höra talas om Anders Nyman på Whip media och ryktet gjorde gällande att Anders gillar skruvade berättelser, så Daniel chansade och skickade in båda sina manus. Daniel ser Signes äppelträd som en barndomsromantisk historia där det mest är vi vuxna som reagerar på det spektakulära med tigern, men Legenden om Thord tycker han själv är riktigt galet skruvad. Spänningen var stor när manusen var inskickade. Och han fick napp direkt.

Eftersom sagorna är så pass udda är det svårt att sätta de klassiska åldersindelningarna som bokhandeln brukar använda sig av. Det känns lite ungt med 3-6 år och lite sent med 6-9 år, tycker Daniel.

– Jag skulle vilja säga att båda böckerna riktar sig till barn som är från fyra år och uppåt. De yngre kanske gillar storyn bäst, medan de äldre antagligen uppskattar språket mer, förklarar han.

Barnkanalen blev språngbrädan

Daniel bor i Skogås, söder om Stockholm, och har en brokig yrkeskarriär i bagaget. Mest har han arbetat som trollkarl och han har varit programledare för det egna tv-programmet Den itusågade Kaninen i Barnkanalen. Programmet slog tittarrekord och sändes under fem säsonger. Han håller också i föreläsningar och har en egen Youtubekanal där han vill inspirera människor att komma igång med att träna och sedan bibehålla en positiv bild av träningen. Som träningsprofil får han ofta kommentarer att det är lätt för honom som frilans att få tid till träning, men de syrliga kommentarerna bemötte han effektivt genom att skaffa sig ett extraknäck. I början var det mest sopåkeri, men det har övergått till leveranser för samma företag.

Han har alltid massor av saker på gång och ser sig själv som en kreativ person som vill skapa saker och få mycket gjort. Det är ett av skälen till att han inte läst fler än max femton böcker i hela sitt liv.

– Jag vill göra böcker själv, inte läsa andras, säger han beslutsamt. Det är samma sak när jag lagar mat. Jag vill inte följa recept, utan jag vill hitta på mina egna rätter. Filmer kan jag heller inte se utan att fundera på hur jag själv skulle filmat en scen eller hur jag gjort filmen istället. Det är svårt för mig att bara koppla av och njuta, men jag försöker ibland.

Fem böcker på gång just nu

Kreativiteten och energin gör att Daniel har fem böcker på gång just nu.

– Det bara sprutar ut idéer just nu, så jag hoppas att läsarna kommer att gilla böckerna för då kanske min dröm blir uppfylld; att sälja så bra att jag kan köra fullt ut och försörja mig på att skriva ner fina och ljusa barndomsminnen med lätt absurda inslag, som ger böckerna en extra dimension.

Daniels träningskanal heter "Träningstrolleri" på youtube.
Instagram: trollkarlen_daniel_karlsson

// Intervjuad av: Joanna Björkqvist