Celsius är världens främsta BIM-projekt

Kontors- och labbhuset Celsius i Uppsala har utsetts till världens främsta BIM-projekt på buildingSMART Virtual Summit, där Byggstyrning tog emot priset. White Arkitekter har gestaltat huset och spelade en nyckelroll i utvecklingen och implementeringen av de komplexa metoder som möjliggör att få ut mer värde av BIM-modellen.

Byggstyrning som varit både BIM-samordnare och projektledare för Celsius prisades tillsammans med projektet. Genom ett bra samarbete och ett unikt arbetssätt har BIM-modellen laddats med så mycket information att den går att använda som enda bygghandling för hela projektet ned i minsta detalj. Resultatet blir avsevärt färre byggfel och ändringar samt en fullständig digital tvilling för framtida förvaltning.

– I slutänden blir det både billigare och bättre för kunden med färre kostsamma ändringar, en bättre förvaltningssituation och arkitektur med hög kvalitet i genomförandet, säger Anders Tväråna, ansvarig arkitekt på White.

I Celsius använder vi den fulla potentialen i våra digitala verktyg. Till exempel har vi utvecklat ett sätt att kunna få ut mängder och kostnader samt tagit steg på vägen mot att även kunna göra livscykelanalyser direkt från modellen. I liten skala har vi också utvecklat så kallade ”Design-to-Build”-lösningar där underlaget från BIM-modellen är så detaljerat att det fungerar för både kostnadskalkyler, produktion och montage av byggnadselement.

buildingSMART International Award är det största priset för i världen för BIM-projekt.

Fakta Celsius
Användning: Kontorshus med avancerade labbmiljöer
Kund: Vasakronan
Arkitekt: White Arkitekter
BIM-samordning/projektledning: Byggstyrning
Färdigt: Hösten 2020
Lokalytor: 10 000 kvm
BTA: Ca 12 500 kvm
Miljöcertifiering: LEED Platinum
Kostnad: Ca 450 MSEK

• Bygg, fastighet

White är ett av Skandinaviens ledande arkitektkontor. Vi arbetar med hållbar arkitektur, design och stadsutveckling i en internationell kontext för nuvarande och kommande generationer. Vår mission är att, med arkitekturens kraft, driva omställningen till ett hållbart liv. Vår vision är att 2030 ska alla våra projekt vara formstarka och klimatneutrala. Vi är ett medarbetarägt arkitekturkollektiv som utgörs av cirka 800 medarbetare med närvaro i Sverige, Norge, Storbritannien, Tyskland, Kanada och Östafrika.

Maria Gertell

Presskontakt Press- och PR-ansvarig 070 588 65 00