Whitelines – En svensk innovationen som förnyar pappersbranschen

Whitelines är det svenska företaget som har den kanske enkal men kraftfulla idén, vita linjer på tonat papper. Whitelines innovation har förnyat en hel bransch.

Det har varit har varit mörka linjer på papper sedan tidig medeltid. 2006 ifrågasatte de tre grundarna Olof Hansson, Carl-Philippe Carr och Roland Elander de mörka linjerna som försvårar läsningen, smutsar vid kopieringen och ser oestetiskt ut och skapade papper med vita linjer. Företaget står på en värdegrund som helt baseras på människans innovationskraft. Vita linjer på tonat papper efterfrågas hos många, främst hos studenter, kreatörer men även hos vanliga personer och inte minst hos dem med dyslexi.

2009 omsatte bolaget 5,5 miljoner. 2010 år räknar man med att fördubbla omsättningen. Produkterna säljs i över 1000 butiker i 16 länder och har idag 12 anställda. Just nu pågår rekryteringen av en ny VD. Två av de största distributörerna i USA är Staples och Amazon.com.

Whitelines har trots sin litenhet men med förhandlingsfördel från sin unika innovation kunnat sätta hårda miljökrav i de samarbeten man har ingått. Med transparens som ledord och fokus på att reducera sitt koldioxidutsläpp har man även blivit en miljöpionjär. Idag sker hela produktionen i Sverige och i samarbete med det svenska företaget Stora Enso och deras fabrik i Nymölla.

Bland investerarna i Whitelines AB finns KTH Chalmers Capital, Anders Ström och Roslagens Affärsänglar.

• Livsstil

• olof hansson
  • carl-philippe carr
  • roland elander
  • kalender
  • skrivbordsartiklar
  • skrivpapper
  • svenska företag
  • snabbväxande
  • innovation; kreativitet; entreprenörskap; samarbete
  • kreativitet
  • dyslexi
  • whitelines
  • white lines
  • papper
  • anteckningsblock

Whitelines är ett ungt svenskt företag som bygger på en idé som Olof Hansson fick när han satt och skissade på en annan produkt. Innovationen bygger på vita linjer mot tonad bakgrund vilket gör det skönare för dig att skriva och läsa. Du slipper störas av att pennans mörka linjer blandas ihop med de mörka linjerna på papperet eftersom Whitelines istället frilägger det du har skrivit. Mer utrymme för dina idéer helt enkelt. Våra produkter producerar helt i Sverige och vi är först i världen med Carbon Footprint på papper. Läs gärna mer på www.whitelines.se.

Tack!

Anna Hansson