Jonas Wiklund, Wibax Group AB, utsedd till Norrlands främste entreprenör i EY:s utmärkelse EY Entrepreneur Of The Year!

Finalen i Skellefteå var den sjätte och sista av totalt sex regionfinaler under hösten. Samtliga vinnare från kvällens galafinal kommer att ställas mot vinnarna från de övriga fem finalerna när den stora Sverigefinalen går av stapeln i Stockholms stadshus i januari 2022. Den nationella vinnaren av huvudpriset EY Entrepreneur Of The Year representerar sedan Sverige i Monte Carlo i juni, där entreprenörer från hela världen gör upp om titeln som världens främsta entreprenör.

I mitten av 1990-talet började Jonas Wiklund arbeta i företaget som grundades av hans far, och 2012 tog han över rollen som koncernchef. Wibax Group AB säljer, köper in, processar och distribuerar flytande kemiska produkter och biooljor till basindustrin i Europa. Inom verksamheten ryms dotterbolag i Sverige, Finland, Estland och Norge. 2018 passerade Wibax Group AB miljardomsättning.

– Det var precis som alltid en tuff uppgift att utse vinnare bland alla fantastiska entreprenörer. Men Jonas är väl värd priset som Norrlands främste entreprenör. Han går i bräschen för en hållbar utveckling med optimalt resursutnyttjande. Och hans företag bara växer, säger Ragnhild Backman, juryordförande.

Juryns
motivering löd:"Vinnaren av "EY Entrepreneur Of The Year" bygger imponerande och lönsam tillväxt på mogen marknad, och omsättningen ska dubblas igen. Ledarskap med starka team, ordning och struktur har utvecklat leveranssäkerhet och förtroende av absolut högsta klass. Även om det inte går på räls – så rullar verksamheten på effektivt – när nya möjligheter flyter fram i tankarna. Entreprenören har även skapat en akademi – vars genomsyra värderingars av god kemi."

Vinnarna i region Norr utsågs av en extern oberoende jury som består av juryordförande Ragnhild Backman, vd Backmans Fastighetsutveckling AB, Jonas Olert, ägare Olert Holdingkoncernen, Petter Mikaelsson, grundare Kung Fu Invest AB, Niklas Jonsson, vd Norrlandsfonden, Sofia Ekström, partner & vd Ekström Invest AB.

Här kan du läsa hela artikeln>>