WICOM MED PÅ RED HERRINGS TOPP-100-LISTA

Utsett som ett av elva nordiska teknikföretag bland Europas mest lovande – Den legendariska IT- och tekniktidningen Red Herring har utsett finländska Wicom Communications till ett av företagen på Red Herring 100 Europe. Utmärkelsen ges varje år till de 100 privatägda företag inom Europa, Mellanöstern och Afrika som spelar en ledande roll inom innovation och teknik. I år tar elva nordiska företag plats på den prestigefulla listan som toppas av Finland med fem bidrag. – Det finns fortfarande hinder på marknaden men vår lista är ett bevis på att det skapas nya och bra företag i Europa, säger Red Herrings chefredaktör Joel Dreyfuss. Red Herrings topplista är en viktig del i tidningens tradition av att identifiera nya och innovativa teknikföretag och entreprenörer. Företag som Google, eBay och Skype utpekades tidigt av tidningens journalister som de som skulle förändra hur vi lever och jobbar. Tidningens redaktion har noggrant gått igenom mer än 700 privatägda företag och analyserat både finansiella data och subjektiva kriterier som ledningens kvalitet, hur väl man lyckats verkställa sin strategi och företagens hängivenhet kring forskning och utveckling. – Utmärkelsen Red Herring 100 Europe visar att vi har en högkvalitativ lösning som adresserar verkliga affärsbehov hos en växande kundbas. Idag har vi 200 kunder i 18 länder och efterfrågan på IP-telefonisystem för företag som fokuserar på kundservice växer stadigt, säger Magnus Clementson, Sverigechef på Wicom Communications. Företagen på Red Herrings topp-100-lista uppmärksammas i samband med konferensen Venture Market Europe 2006 i Paris den 8-10 maj, ett forum där Europas mest uppseendeväckande och drivande teknikföretag samlas för att utbyta erfarenheter kring innovation och entreprenörskap. Temat för årets konferens är “Old World, New Hope - 100 Reasons to Believe in Europe’s Innovative Edge.” De nordiska företagen som placerat sig på Red Herring 100 Europe är: Sverige Ingate Operax Finland AW-Energy Oy Futuremark Liekki Oy Sulake Labs, Ltd. Wicom Communications Danmark PremiTech A/S Telsome Norge Mobile Media REC For mer information kontakta: Magnus Clementson, Sverigechef Wicom Communications Tel: 08-588 373 02 E-post: magnus.clementson@wicom.com Om Wicom Wicom Communications är Europas ledande leverantör av kompletta IP-baserade kommunikationslösningar för kontaktcenter och programvara för professionell VoIP-telefoni i fasta och trådlösa nätverk. Med Wicoms programvara samlas all röst- och datatrafik, liksom tillgång till informationssystem och databaser i ett centralt administrerat system som möjliggör enhetlig köhantering, prioritering och dirigering av all inkommande och utgående kommunikation. Systemet hanterar såväl telefoni, fax, e-post och SMS som röstbrevlådor och webbkontakter. Wicoms lösningar används av fler än 200 kunder i 18 länder. I september 2005 fick Wicom en utmärkelse för sitt teknikledarskap inom IP-telefoni av Frost & Sullivan. Motiveringen var företagets bidrag inom standardiserade kommunikationslösningar för IP/VoIP i Europa. För mer information besök www.wicom.com