Iphone domineras redan av iOS 7

Det nya operativsystemet iOS 7 för Iphone har haft rekordsnabbt genomslag. Redan efter mindre än två veckor har majoriteten av svenskarna uppdaterat sina telefoner. Det är också tydligt att unga män har bytt system i högre utsträckning än kvinnor och äldre användare, visar siffror från Widespace nätverk.

Den 18 september släppte Apple iOS 7 i Europa. Snabbast att ta till sig det nya operativsystemet var de norska användarna, där en majoritet hade uppdaterat telefonerna redan söndagen efter att operativsystemet släppts. I Sverige hade knappt 40 procent uppdaterat till iOS 7 vid samma tidpunkt, men en vecka senare hade över 50 procent det senaste operativsystemet.

Knappt tre veckor efter lanseringen dominerar nu iOS 7 i de åtta europeiska länder där Widespace har kontor. Störst genomslag har iOS 7 i Norge och Nederländerna där penetrationen nu är över 60 procent.

Vilka är då de som snabbast tagit till sig iOS 7? Användare mellan 10 och 19 år är de som har varit snabbast med uppdateringen medan de över 50 år fortfarande använder det gamla operativsystemet i hög utsträckning. Män står för knappt två tredjedelar av de som använder iOS 7.

De som har varit tidiga med att uppgradera använder sin Iphone främst till att besöka tekniksajter, lyssna på musik, se på sport och uppdatera sig med de senaste ekonominyheterna.

Statistiken bygger på trafik i de mobilsajter och appar som Widespace representerar i Sverige, Danmark, Norge, Finland, Nederländerna, Tyskland, England och Frankrike. Totalt handlar det om 20 miljoner användare och miljarder annonsvisningar i månaden.

För mer information om rapporten kontakta:
Henric Ehrenblad, grundare och vice vd, Widespace
henric.ehrenblad@widespace.com

• mobil annonsering
  • iphone
  • mobil marknadsföring
  • mobil reklam
  • mobile marketing
  • widespace
  • ios 7
  • ios 7 update
  • apple
  • henric ehrenblad

Widespace är Europas ledande företag inom premium mobilannonsering. Vi ser till att användarens upplevelse står i centrum, vilket leder till bättre resultat för annonsörerna, och därmed bättre intäkter till våra partners. Varje dag levererar vi miljoner annonser till miljontals mobiler. Vi använder vår egen ledande teknologi för att optimera reklameffekten och hjälper med vår fullservicelösning varumärken att lyckas med sin annonsering på de mest besökta mobilsajterna och i de populäraste apparna. Widespace grundades i Sverige 2007 och har idag kontor i åtta länder i Europa.