Samma-dag-leveranser möter det ökade behovet av flexibilitet.

Widrikssons erbjuder samma-dag-leverans av matkassar

Från och med måndag 2 september kan kunder som handlat mat på coop.se få matkassarna hemlevererade inom Storstockholm av Widrikssons Åkeri några timmar senare. Att köpa matvaror på nätet fortsätter att öka och med samma-dag-leveranser möter Coop i samarbete med Widrikssons det ökade behovet av flexibilitet för att lösa kundernas vardagspussel.

Fler svenskar väljer att köpa mat på nätet och uppskattar möjligheten att spara tid och pengar genom att få kassarna med mat levererade hem eller att hämta upp dem i matbutiken. Flexibilitet är viktigt för att säkerställa att kunden får tillgång till varorna man handlat utifrån hur vardagen ser ut. För att möta det ökade behovet börjar Coop tillsammans med Widrikssons, med samma-dag-leveranser i Storstockholm. Som kund lägger man sin beställning senast 11:30 samma dag som man vill ha maten levererad. Därefter kan man välja mellan tre olika tidsfönster för leverans: 18-20, 19-21 eller 20-22.

- Det här är nästa steg i vårt arbete med att erbjuda den bästa och smidigaste lösningen för att handla mat online. De senaste månaderna har vi fortsatt utveckla vårt erbjudande och lanserat flera nya leveranssätt men även startat flera piloter med nya leveranslösningar. Vi vill säkerställa att våra medlemmar och kunder får den service och flexibilitet som de förväntar sig när de löser vardagspusslet genom att handla på coop.se, säger Niklas Zeitlin, Operativ Chef på Coop Online.

Samma-dag-leveranser erbjuds nu till en början i Storstockholm med målsättningen att öppna upp för fler geografiska områden. Lösningen i Stockholm har utvecklats i nära samarbete mellan Coop och Widrikssons. Utmaningen är att korta ner köp- och leveransprocessen för kylda varor och säkerställa en obruten kylkedja när kunden får sina varor.

- Samma-dag-leveranser kräver smart logistik, rätt fordon och personal, samt ett nära samarbete mellan oss som transportör och återförsäljaren. Vi är riktigt stolta över att vi nu tillsammans med COOP nu fått till en mycket bra lösning för deras medlemmar och kunder, säger Johan Nyblom, vd på Widrikssons.

Transporterna sker med fordon som körs med fossilfria bränslen, dels HVO och dels biogasfordon märkta med Bra Miljöval. Med hjälp av Widrikssons digitala leveransplattform kan kunderna dessutom följa transporten i realtid med uppdaterad exakt leveranstid.

Christel Grip, Hållbarhets- & Kommunikationschef på Widrikssons

Coops presstjänst: 010-743 13 13