Nu släpps programmet till Carla 2020

Internationell konferens om och för mångfald och inkludering i film och TV
Arrangerad av Women in Film & TV International
21–23 augusti, 2020

Idag släpps programmet till Carla 2020, konferensen som sätter fokus på behovet av mångfald i film- och TV-branschen. Under tre dagar presenteras aktivister, kreatörer, forskare och tankeledare från kultursektorn som kommer att leda och delta i visionära diskussioner om att skapa förutsättningar för en hållbar framtid.

Sverige är ett av de bästa länderna i världen på jämställdhet och vi har ett ansvar att bära. Vi är ett föregångsland och med konferensen stärker vi denna position. Carla 2020 invigs av Anne Lajla Utsi, Samiska Filminstitutet, Anna Serner, Svenska Filminstitutet, Maria Jansson, Stockholms Universitet och Helene Granqvist, Women in Film and Television, som en symbol för bredden i samarbetet.

– Carla 2020 är ett innovativt samarbete i den internationella film- och tv-branschen. Vi sammanför forskning och aktivism för att skapa nya vägar framåt. Carla handlar om att skapa förändring i en tid då den behövs mer än någonsin, säger Helene Granqvist, President, Women in Film & Television Sverige & International samt projektansvarig Carla 2020.

Konferensen kommer att genomsyras av behovet av dessa förändringar med diskussioner om rättvisa, säkra och inkluderande standarder, policys och praxis. Målet är att skapa en varaktig strukturell förändring för att nå jämställdhet och få större förståelse för den stora påverkan film och tv har i samhället. Något Svenska Postkodstiftelsen ser som något mycket angeläget och därför har valt att stötta WIFTs arbete.

– Samhället är fortfarande ojämställt och förändring måste till. Filmindustrin har möjlighet att vara en föregångsbransch. Vi är därför stolta att ge stöd till WIFT som genom att stärka det internationella nätverk som arbetar för lyfta, stimulera och synliggöra goda exempel på jämställd film därmed också kan bidra till ökad jämställdhet inom filmbranschen, säger Marie Dahllöf, generalsekreterare för Svenska Postkodstiftelsen.

Det gedigna programmet behandlar ämnen som intersektionalitet, aktivism, rättigheter för personer med funktionsvariationer, kolonialism och intimitet i film. Queer-personer kommer att dela erfarenheter och berätta hur de utmanar patriarkala och heteronormativa strukturer i sitt arbete och det blir möjlighet för trans- och icke-binära personer att nätverka i ett globalt kollektiv för att stödja varandra nationellt och internationellt.

Deltagarna kommer att möta en mängd Internationella stjärnnamn som regissören Amma Asante (Mrs. America, The Handmaid's Tale) som var den första svarta regissören att vinna BAFTA Film Award för bästa regi, Paul Feig, producent och regissör (Bridesmaids, Ghostbusters), Gale Anne Hurd som har producerat kioskvältare som Terminator, Aliens och The Walking Dead, samt Oscarnominerade Julie Taymor som är aktuell med filmen The Glorias om den feministiska ikonen Gloria Steinem med Julianne Moore och Alicia Vikander i rollerna. Filmen prisades på Sundance Film Festival där den hade premiär tidigare i år.

– Jag är väldigt stolt över att vara en del av Carla 2020 och höja min röst för de fantastiska kvinnor som arbetar för jämställdhet. Min senaste film The Glorias handlar om kvinnor som sammanbinder kulturer och etniciteter med uppmaning till rättvisa, jämställdhet och aktivism, säger Julie Taymor, regissör, författare och producent.

Carla 2020 genomförs i samverkan och parallellt med Carl International Film Festival, Karlskrona, som riskerade att ställas in på grund av pandemin. Tack vare dess vattennära läge har ett coronasäkert arrangemang, och världens första filmfestival på vatten, skapats. Saltö Fiskehamn förvandlas 21–26 augusti till en biograf och festivalområde på vatten.

– I dessa tider krävs det nytänkande och handlingskraft för att skapa förändring. Årets tema, “hopp genom handling”, handlar om att åstadkomma det. Därför är vi väldigt glada över samarbetet med Carla 2020, som ska driva omställning och skapa ökade förutsättningar för demokrati och jämställdhet, säger Henrik JP Åkesson Ruben, Festivalchef, Carl International Film Festival.

För att göra konferensen Carla 2020 tillgänglig för alla är det gratis att delta och ingen ackreditering behövs, dock begränsat antal platser till vissa programpunkter. För hela programmet och anmälan, besök Carlas webbplats: https://www.carla2020.se.

För mer information och intervjuförfrågningar, vänligen kontakta:
Anna Velander Gisslén, pressansvarig Sverige Carla 2020, 0708-95 65 20, anna@vmg.nu.

Carla 2020 genomförs i samarbete med Carl International Film Festival och med stöd av Svenska Filminstitutet, Eurimages, Svenska Postkodstiftelsen, Canada Media Fund och Screen Ireland.

Partners
The Swedish Film Institute, Research Group WINGS, New York Women in Film & Television, WIF LA, WIFT Atlanta, Alliance of Women’s Networks, WIFT Ireland, WIFT India, WIFT Nordic, WIFT Germany, Women in Film, TV & Media Italia, WIFT Canada, WIFT Australia, WIFT New Zealand, Times Up UK, Geena Davis Institute, Sundance Film Festival, Banff World Media Festival, Intimacy On Set UK, London Film School, Nordic Film Market/Gothenburg Film Festival, Reframe, Women and Hollywood/The Girl’s Club, Piramide Productions, the Sami Film Institute, Canada Media Fund, Programmer of Colour Collective, Sisters in Film MENA, Women in Cinema Collective (Malayalam Film Industry, India), WIFT Africa, WIFT Brasil.