Europaparlamentariker vill göra Wikipedias bildarkiv olagligt

Wikipedia kan tvingas radera tiotusentals bilder om Europaparlamentets utskott för rättsliga frågor får som de vill. Dessutom kan flera tusen vanliga européer bli brottslingar över en natt. Det befarar Wikimedia Sverige, som nu uppmanar Europaparlamentariker från alla partier att stoppa förslaget.

EU håller på att modernisera sin upphovsrättslag. Som underlag finns den så kallade Julia Reda-rapporten. Men den 16 juni godkände Europaparlamentets utskott för rättsliga frågor ett tillägg om att begränsa rätten att publicera bilder av byggnader och skulpturer som finns på allmänna platser. Enligt förslaget ska all kommersiell användning av bilder på byggnader kräva tillstånd från arkitekten.

– Det här vore en katastrof, säger Jan Ainali på Wikimedia Sverige. Wikimedias idé är att tillhandahålla material som kan användas fritt, och om den här typen av bilder inte längre får användas för vissa syften kommer de vara tvungna att raderas. Det innebär också att vi inte kan illustrera artiklar med bilder på byggnader och skulpturer i offentliga miljöer.

Julia Reda-rapporten är inte juridiskt bindande, men förväntas väga tungt när EU-Kommissionen utformar sitt förslag till upphovsrättsreform. Därför är det viktigt hur den utformas.

Vissa Europaparlamentariker förstår inte konsekvenserna av förslaget

Jan Ainali tror att vissa Europaparlamentariker inte förstår konsekvenserna av förslaget om hur foton ska få användas i framtiden. I dag är det fritt fram att fotografera byggnader och monument på gator och torg och att dela bilderna på nätet.

– Att förbjuda kommersiell användning av den här sortens bilder skulle inte bara minska Wikipedias bildarkiv avsevärt utan även skapa en ordning som går tvärtemot det allmänna rättsmedvetandet.

De flesta tar för givet att de får ta bilder av offentliga miljöer och dela dem fritt via sociala medier. I dag är det så, men om kommersiell användning av bilderna förbjuds blir det här en juridisk träskmark. Sociala medier som används för att dela bilder, såsom Facebook och Twitter, är kommersiella verksamheter även om användarna inte har som syfte att tjäna pengar. Det skulle också kunna innebära att nyhetsmedia får svårare att rapportera om det offentliga rummet, då de flesta tidningar och många tv-kanaler ägs av vinstdrivande företag. Tusentals vanliga européer skulle kunna räknas som brottslingar.

– Eftersom människors aktiviteter på internet ofta innehåller såväl kommersiella som icke-kommersiella inslag får förbud mot kommersiell användning av egna fotografier svåröverskådliga konsekvenser. Vad vi vet säkert är att förbudet skulle slå hårt mot Wikipedia och rasera mycket av det arbete som volontärer har gjort för att skapa ett heltäckande uppslagsverk.

Omröstningen

Den 9 juli röstar parlamentet i plenum om förslaget om att begränsa rätten att publicera egna fotografier på byggnader i offentliga miljöer.

– Då räknar vi med att svenska parlamentariker röstar nej till den här onödiga byråkratin, som skulle orsaka stor skada utan att fylla något vettigt syfte.

För mer information, kontakta Jan Ainali:

jan.ainali at wikimedia.se

Bakgrund

En längre bakgrund med en lista över vanliga frågor finns på svenskspråkiga Wikipedia.

• panoramafrihet
  • eu
  • eu-parlamentariker

Wikimedia Sverige är en ideell allmännyttig förening som arbetar för att göra kunskap fritt tillgänglig för alla människor. Föreningen driver mängder av olika projekt som syftar till att göra mer information tillgängligt online, och framförallt på Wikipedia. Föreningen stöttar volontärer och organisationer att arbeta med projekt som handlar om skapa fri kunskap. Föreningen hjälper lärare och bibliotekarier att använda Wikipedia, arkiv och museer att nå ut med sitt material samt stödjer volontärerna så att de kan bidra enklare och med högre kvalitet. Är du intresserad av fler nyheter gällande fri kunskap, öppna data och fri programvara är du välkommen att prenumerera på Wikimedia Sveriges nyhetsbrev: https://wikimedia.se/sv/nyhetsbrev