Ny form för Energideklarationen - gäller alla allmänna byggnader över 500 m2

Ny form för Energideklarationen - gäller alla allmänna byggnader över 500 m2

Från och med januari i år skärpte Boverket regelverket för Energideklarationer. Kontrollorganen är borttagna och nu får endast certifierade energiexperter utföra arbetet. Besiktningar på plats måste generellt alltid genomföras. Begreppet allmänna byggnader har införts, vilket innebär att alla byggnader där allmänheten har tillträde skall deklareras om de är över 500 m2.

Målsättningen med det nya regelverket är att höja kvaliteten kring energideklarationer.De viktigaste ändringarna som berör byggnadsägare har vi sammanfattat nedan:

Intyget har förändrats. Byggnadens energianvändning kategoriseras nu i klasser från A till G,där denna jämförs med de krav på specifik energianvändning (kWh/(m2Atemp, år) som en nybyggd liknande byggnad skulle ha enligt Boverkets byggregler (2011:6), se exempel nedan. Intyget (sammanfattning av energideklarationen) skall sättas upp på en väl synlig plats, t ex entré eller liknande.

Besiktning på plats skall alltid genomföras. Undantag från besiktning gäller idag endast de byggnader som uppfyller nybyggnadskrav enligt Boverkets byggregler (2011:6, avsnitt 9 tabell 9:2-3).

Allmänna byggnader, dvs byggnader där allmänheten har tillträde och är större än 500 kvadratmeter skall alltid energideklareras.

Bostadrättsföreningar skall alltid energideklareras.

Hyreshus och lokaler med nyttjanderätt över 50 kvadratmeter skall alltid energideklareras.

Industribyggnader. Den huvudsakliga verksamheten avgör om industrianläggningar och verkstäder är undantagna. Huvudregeln är att om mer än hälften av byggnaden är kontor eller lager, där ingen tillverkning sker, skall den energideklareras.

Fritidshus med typkoden 221 är helt undantagna. Har byggnaden typkoden 113, 120 eller 213, är det byggnadens användning som avgör. Har byggnaden däremot typkoden 220 eller 222 skall den alltid energideklareras.

Nya byggnader skall energideklareras senast två år efter det att byggnaden tagits i bruk.

Vid försäljning skall byggnadsägaren för byggnader (oavsett typ) kunna visa upp hela energideklarationen för spekulanter och överlämna den till den nye ägaren.

Vi på Wikström VVS-Kontroll AB har en gedigen erfarenhet av Energideklarationer, både som utbildare av certifierade energiexperter och som kontrollorgan, anlitade för ett mycket stort antal energideklarationer. Idag är våra certifierade energiexperter samlade inom avdelningen Projektledning Energi och finns inom samtliga våra kontor.

Om du är i behov av att genomföra Energideklaration eller har andra energifrågor, kontakta gärna mig direkt på telefon 031-707 23 16 eller via E-mail på anders.malmberg@wikvvs.se.

Wikström VVS-Kontroll AB

Anders Malmberg