Arkitekt: Andreas Martin-Löf Arkitekter

Nya Brf Kungsberget

I juni 2019, precis lagom till Swedish Open i Båstad, stod lägenheterna i bostadsrättsföreningen Kungsberget inflyttningsklara. Tre huskroppar med vardera fem exklusiva lägenheter blickar nu utöver Båstad, hamnen och Laholmsbukten.

Husen byggdes av PH Bygg AB i Falkenberg och Falkenbergs Värmeteknik stod för all rördragning medan Wikström bistod med förfrågningsunderlag samt projekterade värme och vatteninstallationerna.

Begränsad tillgänglighet

Kungsberget i Båstad bjöd på en rad utmaningar för alla involverade. Huskropparna ligger på en bergskam som slutar i ett stup. Det krävdes detaljplanering för att lösa logistiken för alla aktörer då allt material fick lyftas på plats med hjälp av en kran från vägen nedanför.

Husen värms upp av bergvärme som toppas av elpatroner. Här ställde Hallandsåsen till problem och de planerade tre borrhålen blev istället fem till antalet.
– Rullstensåsen gjorde att vi inte kunde borra ner till 250 meters djup, därför fick de istället blifler, förklarar Martin Svensson på Falkenbergs Värmeteknik.

Kreativa lösningar

Hassan Chaer, projektör på Wikström fick också kreativa utmaningar, installationerna skulle vara energieffektiva och få plats på en relativt liten yta. Hela idéarbetet genomsyrades av de stora glaspartierna och infinity-poolen, förklarar Hassan.
– De innebar var för sig stor påverkan på flödena, men framförallt poolen gjorde det svårt att kalkylera. Eftersom vattnet ska strömma hela tiden är det svårt att räkna ut energibehovet, den läcker ju energi hela tiden. Jag, Martin och en kollega på Wikström i Göteborg satt tillsammans för att hitta de bästa och mest energieffektiva lösningarna.

Martin Svensson och Hassan Chaer, foto: Anders Nilsson

Lokala företag förenklar samarbetet

Wikström och Falkenbergs Värmeteknik har samarbetat i en rad projekt tidigare, känner varandras kompetens väl och gillar att jobba ihop, konstaterar Martin Svensson som är projektansvarig för entreprenaden.
– Det finns flera fördelar med att samarbeta med lokala företag. Dels gynnar vi gärna varandra och den lokala näringen, men framförallt blir det snabba beslut; vi träffas enkelt för att titta på en ritning och hittar därför snabbt effektiva lösningar på eventuella problem.

Energieffektivitet i fokus

Resultatet blev att samtliga installationer placerades i mittenhuset som sedan levererar värme och vatten till de båda andra via kulvertar. All rördragning har gjorts i minimala schakt i golv och väggar. Lägenheterna har inga radiatorer av estetiska skäl utan värms upp enbart av golvvärme.

Poolen används endast under sommarhalvåret och värms upp av bergvärmen till 29°. Överskottsvärmen från värmepumpen återanvänds sommartid för att återladda borrhålen och effektivisera bergvärmen.

Med en stram tidplan arbetade alla in i det sista, men samtliga 15 lägenheter stod inflyttningsklara i tid till att den första matchbollen slogs från centercourt.

Text: Katarina