Svensk “passivhusteknik” gör intåg på den kinesiska marknaden

Svensk “passivhusteknik” gör intåg på den kinesiska marknaden

WeSwe Group från Göteborg har tecknat ett avtal för att utforma den första kontorsbyggnaden med passivhusteknik i Harbin, Kina. Liu Zhaoxin från Heilongiang Chenergy Real Estate Development Co Ltd, fastighetsägare, kommenterade avtalet; “WeSwe Group har samlat ett team bestående av unika kompetenser inom svensk miljöteknologi vilket krävs för att ta sig an detta projekt”.

Tekniksamarbete rörande hållbar urban utveckling och kunskapsutbyte mellan Kina och Sverige har ökat under de senaste fem åren. Samarbetet kring svensk miljöteknologi har nu gått in i en ny fas där ett samarbete är på väg att starta. ”Vi är mycket stolta över denna professionella relation med Harbin. Projektet kommer bli en föregångare till en mer långsiktig strategisk samarbetsplan för högteknologisk hållbar byggnation inom byggnadssektorn i Kina” säger Peter Rung.

WeSwe Group är övertygade om att hållbar byggnadsteknik kräver djupgående engagemang från en kreativ grupp av konsulter. ”Alla våra projekt är utformade för att utnyttja solinstrålning, naturens möjligheter och tillgångar” säger Stefan Pettersson.

Charlotta Berggren från Wikström VVS-Kontroll AB fortsätter; “energibesparingar, anpassning till det passiva utnyttjandet av solens strålning och när det är möjligt vind-, jord- och solcells- respektive solpanelsenergi alternativ är också införlivade i våra projekt.

“Vi har ett rykte om att utforma vinnande designlösningar. Vårt goda samarbete i WeSwe Group utvecklas vidare genom att designa innovativa, kostnadseffektiva lösningar baserade på varje kunds unika behov” säger Peter Rung.

“Den kinesiska marknaden är en av de mest intressanta i vår globala strategi. Vi har arbetat en längre tid för att utveckla nära affärsrelationer med kunder i Kina” säger Erik Samuelsson på VBK Konsulterande ingenjörer AB.

CENTEC, Center for Environmental Technology samordnar den svenska regeringens resurser för att marknadsföra svenska miljötekniksamarbeten med Kina. Syftet är att stödja Svenska och Kinesiska myndigheter, organisationer och företag att skapa samarbeten och affärer för hållbar utveckling och urbanisering i Kina.

”Vi är mycket glada att vårt engagemang för att främja passivhusstandarder i Kina har bidragit till den här affärsmöjligheten mellan We Swe Group i Göteborg och Harbin i Kina”, säger Anders Wollter, ministerråd vid Sveriges ambassad i Peking och chef för CENTEC. Möjligheterna till samarbete, erfarenhetsutbyte och delande av erfarenheter och handel mellan Kina och Sverige för miljöteknik och hållbar stadsutveckling är mycket stora. Svenska lösningar kan bidra till att öka energieffektivitet och utsläppsminskningar. Vi kan förvänta oss mycket goda affärsmöjligheter under de närmaste åren, som en följd av Kinas nyligen lanserade nationella urbaniseringsplan, liksom 2013 års plan för att bekämpa luftföroreningar.”

WESWE GROUP

WeSwe Group är en design-organisation i Sverige med full service kring Arkitektur, Byggnadskonstruktion, Miljökonsulter, Energi- och VVS konsulter samt konsulter inom hållbar miljöbyggnation. Portfolion inkluderar flera vunna tävlingsprojekt och styrs av:

Liljewall arkitekter AB, www.liljewall-arkitekter.se

VBK Konsulterande ingenjörer AB, www.vbk.se

Wikström VVS-Kontroll AB, www.wikstromvvskontroll.se

Eco Cycle Design AB, www.ecocycledesign.com

FÖRFRÅGNINGAR

Peter Rung, Liljewall arkitekter
Tfn: +46705561833, peter.rung@liljewall-arkitekter.se

Stefan Pettersson, Wikström VVS-Kontroll
Tfn: +46705338631, stefan.pettersson@wikvvs.se

Ulf Kjellberg, VBK Konsulterande ingenjörer
Tfn: +46765433559, ulf.k@vbk.se

Anders Wollter
Minister Counsellor, Head of CENTEC
Tfn: +8610 6532 9790, anders.wollter@gov.se
CENTEC, www.swedenabroad.com

YTTERLIGARE INFORMATION

Chenergy Creek Green kontorsbyggnad kommer att uppföras i Nangang District, Harbin City, Heilongjiang Province, China. Byggnaden är ett kontorskomplex, innehållande kontor, publika delar, restauranger och gemensamhetslokaler för stadsdelen. Byggnaden kommer att uppfylla kriterierna för ett passivhus enligt den internationella standarden, fastställda av PHI, (Passivhus Institut).

HARBIN

Harbin är ursprungligen ett manchuriskt ord som betyder “en plats för att torka fisknät”. Harbin växte från att vara en mindre lantbruksort vid Songhua floden till att bli en av de största städerna i nordöstra Kina. Staden grundades 1898 då Trans-manchuriska järnvägen anlades. Harbin är också den största staden i Heilongjiang provinsen. 5,8 miljoner invånare bor i stadskärnan, total antal invånare inklusive förorter är 11 miljoner invånare. Harbin är också ett politiskt, ekonomiskt, vetenskapligt och multikulturellt kommunikationsnav i nordöstra Kina, så väl som en viktig industribas för landet.

CENTEC  är Sveriges centrum för miljöteknik i Kina och sköts av ambassaden i Beijing.

Foto, upphovsrätt, Liljewall arkitekter AB.

Wikström VVS-Kontroll är ett konsultföretag inom VVS, energi och miljö med ca 45 medarbetare och fyra kontor. Huvudkontoret finns i Göteborg och de tre filialerna finns i Kinna, Vänersborg och Falkenberg.